De autopuristen onder ons die vele kilometers afleggen, kijken regelmatig in de achteruitkijkspiegel of er nog wat dik spul achter zit. Eén ding is heel zeker: op het moment dat de X6M aanpikt, is er sprake van intimidatie.
Deze uit de kluiten gewassen coupé-SUV van BMW staat namelijk zo breed op zijn poten, dat-ie de King Kong van de weg genoemd mag worden.
BMW X6M: SUV on steroids
De X6 kennen we natuurlijk als de wat vloeiendere variant van de gouwe ouwe X5. Een model dat met gemak één van de meest succesvolle BMW-titels mag dragen. De X6 gaat inmiddels al een tijdje mee en werd voor het eerst geïntroduceerd in 2008, maar kreeg eind 2024 een volledige redesign met facelift. En hij is in onze ogen steeds mooier geworden.
Een uiterst goede reden om onze vrienden van BMW even te bellen of we een weekje hun topdog mochten uitlaten: de X6M. Even opfrissen: hoe zit dat nou tegenwoordig met die M-letters bij BMW? Is het zo van des te meer M’s, des te groter, net als bij XXL? Nee, de X6M die wij aan de tand voelden, is een officiële BMW M van het hoogste niveau. Geen flitsende opsmuk, maar gewoon een kanon met een dikke V8 van 625 pk afkomstig van de M Motorsport-afdeling. Dat zijn elementen waar we blij van worden.
Duister en enorm intimiderend.
De SUV is uitgeklopt alsof hij in een te strak zomershirtje moet worden gehesen. En dat is verdomd goed gelukt. De X6 kijkt duister en is enorm intimiderend. Zowel op als langs de weg is hij een nekkenbreker.
We hebben dan ook de nodige thumbs-ups gehad onderweg, en bij de sportschool stond er een groepje gasten on steroids over te kwijlen. Het feit dat we complimenten krijgen van iemand met een Audi RSQ8, doet ons beseffen dat deze SUV respect afdwingt. De brute uitstraling heeft de X6 aan een aantal elementen te danken. We hebben het over de wielkasten waar heuse 22-inch-sloffen onder liggen (opletten dat je er geen hoek uitrijdt), de diffuser waar het M-sportuitlaatsysteem in hangt, en de grofgebekte neus waar extra ruimte is gemaakt voor koeling en zuiging.
Dat is natuurlijk allemaal voor de 4.4 liter V8 die in de X6 is gelepeld. Een blok dat we kennen uit de X5(M) en M5. Dit turboblok maakt zelfs van de zwaarlijvige X6 een kanon, waardoor het een super-SUV is. Dit monster van een blok lanceert de X6M van 0 naar 100 km/h in een luttele 3,9 seconden. Met een SUV van dit formaat en gewicht zorgt dat voor een glimlach van oor tot oor.
Iets wat minder leuk is? Het huilen staat ons nader wanneer we de aanschafwaarde van de X6M zien. Namelijk een ruime 2,5 ton. Nee, niet in gewicht, maar in keiharde euro’s. Daarnaast rollen de tranen ook over de wangen als we aan de pomp staan, en met een zware rechtervoet sta je daar maar al te vaak.
Dat is tevens niet iets waar wij van denken dat de koper van een X6M van €250.000 wakker van ligt. Waar voor je geld krijg je namelijk wel degelijk, want elke keer als we de X6M bekijken op de oprit, denken we bij onszelf: damn. Van de eerder genoemde agressieve voorkant, de elegante daklijn, of de carbon-uitgeruste diffuser met het goed klinkende en klapperende uitlaatsysteem. De X6M is vanuit vele hoeken imposant te noemen. Compleet volgens het motto van onze fotograaf: ‘Soms zeggen foto’s meer dan woorden.’
Foto’s: J-ro Media | Jereau van den Heuvel
Beauty and the beast
Zo bruut en robuust de X6 van buiten is, zo elegant en sensueel is deze van binnen. Door de jaren heen weten we gewoon dat het interieur van BMW top-notch is. Deze top-of-the-line X6 is absoluut geen uitzondering. De BMW X6M rijdt zoals je van een super-SUV mag verwachten. Je zakt weg in de luxe sportstoelen: bulky, prachtig om te zien en uiterst fijn om uren in te spenderen. Deze stoelen zijn voor ons dan ook een absolute must. Nog een unieke en must-have feature van de X6M? Verwarmde en gekoelde bekerhouders. Ideaal om de koffie warm te houden of je water koud.
Het gevoel dat je in de M-variant zit wordt gegenereerd door de rode M1- en M2-knoppen op het stuur en het ‘sportieve pookje’. De sierlijsten van volledig carbon, omgeven door een interieur waar menig luxehotel jaloers op zou zijn, zorgen ervoor dat het plaatje helemaal compleet is. Voeg daar akoestische ramen en het fantastische audiosysteem aan toe, en je hebt een rijdende concertzaal. We weten dat het Diamond Bowers & Wilkins-systeem geniaal is, zeker door de leds in de speakers, maar toch is het echt geen straf het volume wat lager te zetten… Dan kun je namelijk naar het concert van de 4.4 V8 luisteren, powered by de sportuitlaat met kleppen die opengaan in de sportmodus.
Het wordt namelijk pas echt spannend in de sportmodus. De vering wordt strakker, het geluid en de remmen veranderen en het gaspedaal lijkt alleen maar te schreeuwen om meer. De acceleratie is zo bruut dat het soms echt even bij de les blijven is. Het resultaat? Een rit waar je vrienden je nog maanden over zullen horen opscheppen, of, als ze een rondje mee hebben gereden, waar jullie samen nog lang plezier van hebben.
Foto’s: J-ro Media | Jereau van den Heuvel
Altijd een stap vooruit
Bovendien beschikt de X6M over een uitgebreid pakket aan rijassistentiesystemen. Van adaptieve cruise control tot rijstrookassistentie en parkeersensoren rondom, deze SUV biedt alles om je rijervaring veiliger en comfortabeler te maken. En laten we de indrukwekkende nachtzichtcamera niet vergeten, waarmee je zelfs in het donker de weg voor je kunt zien alsof het dag is. Dat alles zorgt er wel voor dat wij de X6M wel zien als zijnde een ideale daily driver. Want we weten één ding zeker: op het moment dat je ’s ochtends in de X6M stapt, start je dag in ieder geval goed. Voor ons lag de sweet spot tussen het dynamisch rijden en keihard knallen op de stukken waar het kon. Eén ding is zeker, de X6 siert zich in elke optiek.
Sports Utility Vehicle
Wanneer je SUV opzoekt in de Dikke van Dale, staat dit benoemd als sports utility vehicle. Dit betekent dat het een bruikbare auto is op verschillende terreinen met een sportief tintje. Nou komen we niet met verrassingen als we zeggen dat de X6M een sportief randje heeft. Echter, dat randje is wel ten koste gegaan van het utility-randje. Het is namelijk niet zo dat je met deze in de volksmond genoemde jeep kunt off-road gaan. De X6M hoort gewoon thuis op het asfalt en niet off-road. De kans op het om zeep helpen van de wielen of krassen op het carbon is het niet waard. Tevens rijdt de X6 gewoon het beste op het asfalt.
Foto’s: J-ro Media | Jereau van den Heuvel
Is de X6M een M ust Have?
Hierover kunnen we kort maar krachtig zijn: heb je de financiële middelen en vind je de aflopende daklijn mooier dan de X5? Dan absoluut volmondig ja. Wat hebben wij genoten van de X6M. De wat foutere uitstraling, het gigantische vermogen en de ultieme luxe zetten de X6 erg hoog bij ons in het rijtje. Toevallig nog een X6M als duurtester BMW? Wij helpen graag. Wel met tankpas bitte…
De X6 heeft namelijk echt voor elk wat wils te bieden. De enige verbeteringen die wij zouden zien, zijn een wat lager verbruik, maar dat is waarschijnlijk ons probleem en het ietwat tamme geluid wanneer je de auto in stilstand intrapt of bij het stationair lopen. Gelukkig is één van de twee een goed excuus om te gaan trappen met deze BMW. Een glimlach van oor tot oor is daarbij ook gegarandeerd.
Aandrijflijn: Benzine
Vermogen: 625 pk
Motorblok : Twinpower Turbo 4.4 L V8
0-100 km/h: 3,9 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs: € 239.704
Versie die wij reden: € 257.589