– 3.0 liter benzine motor
– 340 pk / 250 kW
– Gewicht: 2100 kilo
– Vanafprijs BMW X5: € 92.000
– De versie die wij reden: € 140.000[/powerkit_alert]
You hate’m or love them: SUV’s. Azijnzeikers zeggen dat ‘ie veel te groot is, veel te hoog, veel te patserig en veel te aanwezig. Te veel van alles is het toverwoord in deze. Persoonlijk ben ik er dol op. Lekker hoog instappen en ver, ver vooruit kunnen kijken. Die twee keer in het jaar dat je op modderachtig terrein komt, kun je ook helemaal je mannetje staan. Maar het is vooral rustig aan rijden en genieten.
Dat rustig aan rijden viel overigens best wel tegen, want we gingen namelijk een week op pad met de BMW X5 xDrive40i.
BMW X5 xDrive40i
Friendzoned
Van jongs af aan ben ik al van fan de BMW X5. Zelfs het allereerste model dat stamt uit 1999, die als je nu terugkijkt echt oerlelijk was, is voor mij nog steeds een iconische auto. Hij was veel te groot, te lomp en aan de achterzijde zat een veel te grote bumper waarvan leek of ‘ie er maar random op getekend was. Maar dat waren precies redenen waarom die zo in de smaak viel. Het paste totaal niet in het landschap kijkend naar de rest van de auto’s die je op de snelweg tegenkwam, maar juist daarom was het zon gave bak.
Geuzennamen als de PC Hooft-tractor werden de auto dan ook lieflijk toebedeeld. Maar goed, ook ik las wel eens de show nieuwtjes en toen bekend werd dat Jack Spijkerman ook in een X5 rondreed, was de magie er wel af.
Hoe rijdt het?
Allereerst het rijgedrag. Ondanks dat de auto met 2100 kilo aan de zware kant is, merk je daar vrij weinig van. Met 340 pk heb je echt zat vermogen onder de motorkap. De in te stellen rijmodi die we bij meerdere merken zien, zoals Eco, Comfort en Sport houden zich allen braaf aan hun taak. Maar zoals je van ons gewend bent zijn we altijd in het standje Sport en Sport+ te vinden, waardoor we van directere gasrespons genieten en een iets stijvere besturing. Maar die stijve race besturing wordt in de binnenstad en bij het inparkeren volledig gecompenseerd met een milde, relaxte besturing. Precies als je’m nodig hebt.
Drive
We zoefden over de snelweg, N-wegen en binnensteden op in standje Sport. En overal scoort deze jonge een 10. Door het enorme koppel kun je op de snelweg meer dan eenvoudig een gaatje dicht rijden. Aansluiten in de file doe je met adaptive cruisecontrol en lane assist. Hij stuurt overigens redelijk vanzelf, je hoeft alleen je handen aan het stuur te houden. Doe je dit niet, volgt er een piepje die steeds luider wordt. En die is simpelweg niet te negeren.
Op de Nederlandse N-wegen is het heerlijk om met de BMW X5 in een flauwe bocht gas bij te geven. Hij blijft op de weg plakken en je hebt nauwelijks een moment van onder- of bovenstuur. Hij blijft versnellen, wat een koppel. Maar goed, omdat ook wij ons verantwoordelijkheidsgevoel kennen houden we het netjes onder de 250 km/h.
In de binnensteden zit je helemaal als een vorst op je troon. Lekker cruisend een parkeerplek zoeken is eenvoudiger dan je zou denken. Ten eerste oogt de X5 erg groot en dat is ook wel: maar liefst 4,9 meter lang en 2.2. meter breed, maar hij past keurig in een parkeervak. En in parkeergarages krijg je met tientallen camera’s rondom de auto’s alle hulp om geen deuken te veroorzaken.
Make sure you got options
Er zijn een aantal features die we gewoon heel cool vinden aan het testmodel wat we mee kregen. We noemen er een paar:
Luchtig het volume regelen
De volumeknop vind je als een fysieke knop aan het stuur en in het dashboard, zoals je dat van je eigen auto ook misschien kent. Maar er is nog een derde variant, namelijk met je vinger cirkeltjes naar links en rechts in het luchtledige maken. En dan gaat het volume harder of zachter. We hebben het meerdere malen getest vanaf de bestuurder en bijrijders stoel, dit werkt perfect. En vanaf de achterbank werkt het dan weer totaal niet. Wat misschien ook wel goed is, mocht er iemand achterin in een kinderachtige bui zijn. Deze functie klinkt wat overbodig, maar na een tijdje ben je er echt aan gewend en heb je geen zin meer om met je dikke vingers een knopje in te drukken.
Swarovski pook
Noem het overbodig of kitscherig, maar de X5 heeft als optie een versnellingspook van Swarovski glas, ofwel een glazen pook met een mooi zwevend logootje in het midden. Het oog wil ook wat.
Stoelverwarming én stoelverkoeling
Koukleumpjes en mensen die snel zweten opgelet: de stoelverwarming komt in drie standen, alsmede de stoelverkoeling. Zelfs in de portieren en het middenconsole, dus beide gedeeltes waar je je onderarmen laat rusten worden tijdens het rijden verwarmd. We love it!
Stoelmassage
Zes verschillende standen zijn er aanwezig, voor jou en je bijrijder. Onderrug, bovenrug, lendemassage, totale massage. Do we need to say more? Ritten van een uur worden prima vertoeven zo.
Beker verwarmen en verkoelen
Voorin heb je bekerhouders tot je beschikking die je blikje cola kunnen verkoelen, maar ook je kopje koffie warm kunnen houden. Met een simpele druk op de knop zie je aan het rode of blauwe lampje in welke stand die staat. We hebben het getest en wat blijkt: een flesje water in een plastic flesje wordt ook echt prima koud.
We don’t give a fuck about the price tag
Dit alles zo een beetje bij elkaar komt wel met een aardig prijskaartje. We namen voor zo’n € 32.000 aan opties mee op pad maar dan is het ook best wel fijn vertoeven in zo’n grote auto. Een paar opties die we je niet willen onthouden:
– 21 inch LM Y-spaak Bi-colour Orbit Grey (groot maar stijlvol!) : € 3.000
– Sunstone metallic kleur: € 2.500
– High Executive line: € 3.500
– BMW Co Pilot Personal Pack: € 2.500
– M Sport uitlaatsysteem: € 550
– Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel: € 1280
– xOffroad Pack: € 6.700
– BMW Individual bovenzijde dashboard in leder uitgevoerd: € 1.550
– Massagefunctie: € 1.200
– Panorama-Glasdak Sky Lounge: € 2.900
– Stoelventilatie voorstoelen: € 900
– xLine: € 1995
– BMW Head-Up Display: € 1485
– Harman Kardon Surround Sound Systeem: € 535 (relatief best goedkoop toch?)
Mind you, dit waren niet eens alle opties, slechts een selectie van de meest interessante.
Let it snow
Je rijdt een SUV of je rijdt er geen. Daarom zijn er altijd wat standen op te vinden die je nauwelijks zal gebruiken, maar als je dan toch een keer offroad gaat, ben je blij dat ze er op zitten. Geen moeilijke handelingen zijn er nodig, allemaal eenvoudig te bedienen door een simpele knop in het middenconsole in te drukken.
De standen xSand, xGravel en xRocks lijken redelijk veel op elkaar, hier en daar zijn er wat kleine nuances bij de instellingen. Bij alle drie krijg je 20 mm extra bodemvrijheid, ofwel de auto komt ietwat hoger op zijn poten te staan. Ook wordt ABS direct inschakelbaar.
Bij de stand xSnow wordt DSC wordt geactiveerd, luchtvering wordt op normaal niveau gezet en er wordt opgetrokken vanuit de tweede versnelling. Het resultaat: voldoende grip op zelfs gladde wegen.
Concurrentie
Als we gaan kijken naar vergelijkende modellen komen de Mercedes-Benz GLE en de Audi Q7 het meest in de buurt. Enige tijd geleden hebben we de SQ7 mogen testen en qua grootte is het een waardige concurrent voor de X5, maar qua motorisering (435pk) en prijs (€ 180.000) is het net een tandje te veel.
Mercedes-Benz GLE 450 4-matic
PK: 367 pk
Vanafprijs: € 100.000
Audi Q7 50 TDI Quattro
PK: 286 pk
Vanafprijs: € 99.000
Verdict
Zoek je een meer dan comfortabele auto met veel vermogen, maak alsjeblieft een proefrit in de BMW X5 xDrive40i. Je zal snel verkocht zijn. Het prijskaartje is met € 140.000 aan de hoge kant maar het is een én-én auto. Én je kan met vrouwlief rustig aan heel de auto vol laden met boodschappen, én je kan beast mode tekeer gaan op N-wegen en snelwegen. Wat wil een man nog meer?