Een cabrio was, is en blijft een type auto voor de liefhebber. Voor de boulevard-cruiser. De één vindt het heerlijk, de ander heeft er niks mee.
We werden afgelopen zomer gevraagd kennis te maken met de M4 Cabrio uit Beieren. En zonder al té veel te spoilen (of misschien ook wel): dit zou zomaar een cabrio kunnen zijn waar iedereen fan van is.
BMW M4 Cabrio – Bayerische Bullet op wielen, zonder dak
Als we praten over cabrio’s die zowel je haren als je hartslag in beweging zetten, dan valt de BMW M4 Cabrio niet te missen. Met zijn imposante verschijning en een vermogen dat doet denken aan een op hol geslagen, Duitse stier. Hij is de ultieme combi van snelheid, stijl, en pure bravoure. BMW heeft deze M4 namelijk net dat beetje extra gegeven. Daardoor is-ie er niet alleen voor de zonnige dagen, maar voor elke dag waarop je even wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur. En geloof ons, met deze bak wil je vaak even ontsnappen.
Life Cycle Impulse
Goed, nu denk je vast: ‘Wat heeft deze M4 dan nog meer te bieden naast het feit dat het een cabrio is?’ Nou, BMW heeft flink aan de knoppen gedraaid om de M4 Cabrio te perfectioneren. Zo heeft deze M4, net zoals de M3 in 2024, een LCI gekregen, wat staat voor Life Cycle Impulse. Oftewel een facelift.
De agressieve neus, met daarin de veel bekritiseerde grille die bijna lijkt te snauwen, wordt vergezeld door vernieuwde LED-koplampen. Deze zorgen voor een lichtshow waar de gemiddelde club jaloers op zou zijn. Alleen dat maakt de M4 al een feest om te berijden. Er komt echt ‘iets’ opduiken in de spiegel.
Dat ‘iets’ krijgt een extra lading als je de carbon-accenten op de spiegels en de diffusor erbij optelt. Er bestaat daardoor geen twijfel dat dit het echte werk is, en een M-versie light. Aan de achterkant vind je vier kanon-uitlopen van uitlaten die bij een beetje gas op de Autobahn direct een gesprek beëindigen. Het leuke is dat degene die je voorbij stuift ook kan genieten van de nieuwe elementen. Zo heeft deze facelift namelijk de M4 CSL-achterlichten gekregen met lasertechnologie. Een soort van draden die door de lampen heen lopen en dat is een kunstwerk op zich.
Wie wil shinen moet ‘pijn lijden’
Als je in de M4 Cabrio stapt, voel je direct dat dit geen doorsnee cabrio is. Deze auto weet precies wat het betekent om vrijheid te beleven. Eén druk op de knop, en het stoffen dak verdwijnt sierlijk in de kofferbak. Hier wordt meteen duidelijk wat BMW bedoelt met ‘Freude am Fahren’. Het nadeel? Weinig ruimte in de kofferbak en het windschermpje zorgt voor een achterbank die minder bruikbaar wordt. Maar ey, wie wil shinen moet ‘pijn lijden’.
Het echte plezier begint natuurlijk als je met je rechtervoet aan de gang gaat en de 530 pk z’n werk laat doen. Het geluid van de zes-in-lijn motor, gecombineerd met de frisse wind door je haar, maakt van elke rit een feestje. En je gaat het niet bij één rit houden. Want (even een persoonlijke noot) hoewel ik geen echte cabrioliefhebber ben (of was), is een rondje om de kerk in de M4 echt een verheerlijking.
Niet zomaar brons
Laten we het even hebben over die kleur, want Sepang Bronze verdient een eigen Wikipedia-pagina. Stel je voor: je komt ergens aanrijden, het dak van je BMW M4 Cabrio keurig opengeklapt, en die Sepang Bronze-lak glanst alsof-ie net tien uur polijstwerk heeft gehad. Dat is wel een binnenkomer hoor, en dat heeft deze M4 veelal te denken aan zijn imposante voorkomen en enorm stijlvolle BMW Individual-kleur.
Het is niet zomaar brons: nee, dit is brons dat zingt in de zon, fluistert in de schaduw en schreeuwt in de meest positieve zin van het woord. Nadeel van deze kleur? De euro’s die richting BMW mogen rollen. Het is namelijk een behoorlijk kostbare aangelegenheid om je M4 in een Individual kleur te laten spuiten.
Luxe spielerei
Binnenin is het alsof je een luxe-penthouse betreedt, maar dan eentje die van 0 naar 100 knalt in 3,7 seconden. Niet de snoeiharde (wel gave) carbon-kuipen, maar vollederen comfort-stoelen. Het leer? Zachter dan je beste hoodie. En vergeet niet: dak omlaag, zonnebril op, genieten maar.
De carbon accenten en twee felrode M1 en M2-knoppen op het stuur maken het helemaal af. Met deze knoppen kun je de volledige auto aanpassen naar wens en alle hulpmiddelen uitzetten. De auto wordt van luxe-sofa getransformeerd tot knoeperharde F1-stoel met bijbehorende rijeigenschappen. Ondanks dat het een vierwielaangedreven xDrive is, kan in M2-modus het volledige vermogen naar de achterwielen. Oh oh oh, wat een spielerei: de M4 stapt heeeerlijk opzij en wil flink kwispelen. In onze optiek dus echt de perfectie combinatie tussen luxe en sportiviteit.
Rij ermee, leef ermee, speel ermee
Laten we eerlijk zijn, je koopt geen M4 Cabrio om alleen maar rustig rond te toeren. Nee, je koopt ‘m om te laten zien dat je alles aankunt: bochten, rechte stukken, en jaloerse blikken. Trap het gaspedaal in, en de twin-turbo zes-in-lijn klinkt echt heel goed, vooral op hoge toeren. Het is rauw, het is puur, en het is alles wat je wil in een performance-auto. Daarvoor moet je ‘m wel in M1 zetten of de klepjes in de uitlaat opengooien.. Dat maakt ook dat je tijdens elke rit de M4 goed kunt gebruiken. Dagelijkse verplaatsingen, met je vrienden naar het terras of gewoon cruisen met jezelf. Rij ermee, leef ermee, speel ermee. En als je niet genoeg complimenten krijgt, parkeer ‘m gewoon nog een keer.
Klassieker van de toekomst
Waarom zou je voor de M4 Cabrio kiezen? Simpel: het is een BMW, het is een cabrio, en het is een beest op de weg. De M4 Cabrio heeft het beste van twee werelden: een rauwe sportwagen in een strak maatpak die tegelijk comfortabel genoeg is voor je dagelijkse ritjes. In een tijdperk waarin elektrische auto’s het straatbeeld steeds meer domineren, brengt deze M4 Cabrio je terug naar het échte gevoel van rijden.
Hij is zoals een cabrio moet zijn: avontuurlijk, stijlvol en net een tikkeltje te snel. Daardoor is-ie erg gezellig om mee te spelen, maar ook van groot gevaar voor je rijbewijs. Dit is een van die auto’s die er over twintig jaar nog steeds gruwelijk uitziet. Eentje die je laat beseffen hoe autorijden vroeger ook alweer was. Het commentaar wat de huidige M-auto’s van BMW krijgen is namelijk niet mals, maar toch zorgt het, en daar dragen wij graag een steentje aan bij, het nog steeds voor een grote grijns op het gezicht van de petrolheads.
Verdict
De BMW M4 Cabrio is niet zomaar een auto. Het is een statement, en bovenal een shitload aan adrenaline in cabrioformaat. Perfect? Misschien niet volgens de critici – maar als het gaat om het maken van herinneringen op vier wielen, komt deze cabrio akelig dicht in de buurt. Dus, klaar om het dak eraf te laten gaan? Dan zouden we snel bij BMW in de rij gaan staan om een order te plaatsen. Wij zijn verkocht door dit kanon.
Aandrijflijn: Benzine
Vermogen: 530 pk
Motorblok : Twinpower Turbo 3.0L zes in lijn
0-100 km/h: 3,7 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs: € 162.743
Versie die wij reden: € 182.700