Dat de BMW i7 dé auto voor directeuren en andere belangrijke figuren is, wisten we al. Echter heeft BMW de i7 in 2024 naar een ander niveau getild: de nieuwe i7 M70 is nu écht de eindbaas. Dat durven wel te stellen na een weekje in de koning van de weg ‘verzoeven’.
BMW i7 M70
Over smaak valt te twisten, maar één ding is zeker: de BMW i7 M70 heeft een enorme road presence. De grote nieren zorgen ervoor dat menig weggebruiker maar al te graag naar rechts gaat, waardoor je lekker over de linkerbaan kunt blijven zoeven… Ja, inderdaad zoeven, want de i7 M70 is net als zijn voorgangers volledig elektrisch. Al zijn de nieren niet het enige wat groot is aan de i7 M70; de koets zelf is namelijk ook gigantisch. Met een lengte van bijna 5,4 meter past-ie knap lastig op een ‘normale’ oprit. Ter vergelijking: hij is bijna net zo lang als een Amerikaanse pick-up. Al moeten we zeggen dat het verdomd lekker voelt als de i7 eenmaal op de oprit staat.
Bigger – Better – Faster – Stronger Luxer
In alles is de i7 M70 de overtreffende trap. Het begint al bij het feit dat de M70 de snelste variant is met twee motoren die zorgen voor een vermogen van 660 pk. Oké, zou je zeggen, dat is behoorlijk wat, maar wat helemaal bizar is: de 1100 Nm aan koppel. Dat is bijvoorbeeld meer dan een Bugatti Veyron. Daarnaast zijn dit elektrische newtonmeters, wat resulteert in een kermisritje waardoor je binnen 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h wordt geslingerd. Een ander resultaat? Een glimlach van oor tot oor en risico op een tijdelijke whiplash.
Over snelheid gesproken… Waar onze vorige i7-testmodellen na 240 km/u ‘Adios meneer de chauffeur’ zeiden, hebben we bij het topmodel sterk gegronde redenen om te geloven dat dit eerder 260 km/u is. Eén ding is dan wel zeker: je ziet je actieradius verdwijnen als sneeuw voor de zon. Daarover later nog iets meer in ons verdict.
Goed, verder rijdt de i7 echt zoals een limousine zou moeten rijden. Enorm, maar dan ook echt ENORM, comfortabel. Het lijkt wel of alles verdwijnt. Zelf verdwijn je in de stoelen, oneffenheden in de weg verdwijnen door de heerlijke luchtvering en vervelende geluiden verdwijnen door de akoestische ramen. Wat je wél krijgt: een magistraal geluid uit de speakers en een zacht snelheidsgeluid zodat je nog enigszins een idee hebt van hoe hard het nu gaat. Want hard gaat de i7. In de sportmodus perst de stoel je vast tussen de wangen, gaat de interieurverlichting naar rood, wordt de vering wat strakker en kan er echt gas gegeven worden. Zó veel gas dat de remmen er weleens moeite mee hebben om deze slee weer tot stilstand te brengen.
Echte schoonheid zit binnen
De echte directeuren liggen achterin. Die laten zich uiteraard ook van A naar B rijden. In de BMW i7 M70 kunnen de CEO’s dat in volle decadentie laten doen, want hij springt er echt uit qua luxe. Zodra je in de auto stapt, maakt het niet meer uit in welke zetel je plaatsneemt. Allemaal zijn ze fantastisch en word je betoverd door de schoonheid van deze Duitse limousine. Met een druk op de knop opent de deur automatisch. Zelf dichtmaken? Tuurlijk niet. Rustig het voetje op de rem en de deur sluit. Je voelt je echt de koning op aarde.
Desondanks heb je het spelletje uitgespeeld als je liggend achterin mails wegtikt. Dus: het maakt misschien wel uit in welke zetel je gaat zitten: rechtsachter gebeurt het. Als je daar gaat zitten gaat een wereld voor je open. Onze testauto was namelijk uitgerust met het “Exclusive Lounge” en “Connoisseur Pack”. Dit betekent dat een stoel kan veranderen in een ligstoel waar menig boxspring niet tegenop kan. En vanuit die stoel kun je niet alleen de deuren bedienen, maar letterlijk de hele auto. Dit wordt gedaan door middel van een iPhone die in de deur is weggewerkt. Je bepaalt de muziek, het licht, de de zonnewering, de massagestanden en zelfs de rijmodus als de chauffeur gas moet geven voor de volgende afspraak. We kunnen wel uit ervaring vertellen dat een dynamische rijstijl in combinatie met het achterin ‘liggen’ niet per definitie een gouden huwelijk is.
Work hard play hard, toch? In onze BMW i7 M70 zat ook het reuze Theater Screen. Een uniek 32-inch tv-scherm dat tevoorschijn komt vanuit het panoramadak. Hierdoor kunnen de achterpassagiers zichzelf vermaken. Op de tv check je gewoon de beste Netflix-series of bedrijfsfilms van potentiële klanten waar de directeur in kwestie moet zijn.
Foto’s: J-ro Media
Lichtshow waar Disney jaloers op is
Voor de lampjesliefhebber: de En BMW i7 M70 is voor jou gemaakt. De interieurverlichting is echt ongekend: het hele interieur is verlicht en op zo’n manier dat het niet alleen esthetisch is, maar ook nog eens extra safe. Zo knipperen de deuren rood als ze opengaan, knippert de centrale ledlijn in het dashboard groen als je wordt gebeld en wanneer je van drive mode wisselt, verandert het gehele interieur van kleur.
Het is wellicht een tikkeltje aan de heftige kant, maar gelukkig is het ook dimbaar. We vinden vooral het dak adembenemend. In onze i7 zat namelijk het Sky Lounge-dak: een glazen panoramadak met ledlijnen. En dat ziet er kneiterdik uit. Helemaal als je ’s avonds lekker naar de sterren ligt te turen. Daarnaast kunnen alle kleuren door het gehele interieur aangepast worden naar wens en zijn die mogelijkheden eindeloos. Het voelt eigenlijk als videogame. Hierdoor is de i7 niet alleen van buiten imposant door de verlichting, vooral de ledstrips rondom de nieren maken het erg indrukwekkend, maar wanneer de deur opengaat waan je jezelf ook in een soort van kleurenexplosie.
Verdict
Als zeer succesvolle directeur mag je dat soms ook laten zien. De i7 doet dat, want pfoe, wat valt-ie op. BMW heeft met deze i7 M70 een maatstaf neergezet in de limousinewereld. Een maatstaf met een bijkomstig voordeel, want tja: door zijn elektrische karakter doet de boekhouder er wellicht wat makkelijker over….
Is het dan alleen maar halleluja? Nee, we zouden voor een auto van dusdanig formaat, ook qua financiën, wel graag wat meer kilometers willen rijden – ook bij minder weer. Met een batterij van ruim 105 kWh zou je namelijk zeggen dat je daar een flinke rit mee kan maken. Op papier is dat ook zeker en zou de i7 tegen de 500 km moeten halen. Een afstand die je ook wel verwacht bij een dergelijke auto. Echter was het tijdens onze testweek behoorlijk koud en doken de temperaturen regelmatig onder nul. Dat resulteerde erin dat wij met de i7 geen afstandsrecords hebben gehaald. 320 tot 350 kilometer was de absolute max. Redelijk vervelend als je als directeur zijnde langs alle klanten moet. Nu moeten we ook eerlijk toegeven dat het weer en onze rijstijl er uiteraard niet bevorderlijk voor zijn, maar toch viel het op. Plus: we waren geen fan van de houttrim in het interieur. Deze lijkt door de heftige glans en complete gladheid extreem nep. Maar goed, misschien vindt een ander het wel nice. Blijft toch een meningsdingetje, hè.
Conclusie: dare to be different. Dat gaat je lukken met de i7 M70. Het is een van de beste limousines voor de mensen met een dikke portemonnee en toch ook een klein beetje gevoel voor moeder natuur.
Aandrijflijn: elektrisch
Vermogen: 485 kw / 659 pk
WLTP-actieradius: 560 km
0-100 km/h: 3,7 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs: € 190.000
De versie die wij reden: € 231.588