We kenden BMW motoren natuurlijk van de superbikes en adventurebikes. Na even gewacht te hebben op de retro motoren van BMW, was daar eindelijk de R nineT range. Met de prachtige Racer en Urban G/S was een mooie retro lijn geboren. Wij testten de BMW R nineT Pure, die zoals de naam als doet vermoeden, de meest pure van alle is. Kortom de finesse van retro in pure vorm.
BMW R nineT Pure
Caféracers zijn sinds lange tijd niet meer zo hip geweest. Je ziet ze werkelijk overal voorbij komen. De ene is een omgebouwde oude motor en de ander is een nieuwe retro. Toch is het bij beide het geval dat het vooral in de kunst van het weglaten zit. Niet teveel poeha met technieken, onderdelen, hippe schermpjes, quickshifters en noem het maar op. Nee, gewoon back to basic maar dan wel met oog voor design.
BMW’s Heritage
Waar BMW motoren altijd op zoek gaan naar pure motorbeleving, slaat de BMW R nineT Pure een brug tussen nostalgie en moderne rijbeleving. Het ontwerp van de BMW R nineT Pure is geïnspireerd op de eerste motoren van BMW, met een twist van de jaren zeventig en tachtig. Zo zie je de BMW boxermotor al sinds de 1923 aan de basis staan van de motoren, heb je de lijnen van de jaren tachtig en de techniek van nu.
Puur
De BMW R nineT Pure is zó puur, dat er aan veel ontbreekt dat je voor motor rijden niet per se nodig hebt. De essentie van motor rijden is op deze manier terug gebracht. Dus zonder verwarmde handvaten of stoel, toerenteller, verschillende rijmodi of een quickshifter. Je hebt een motor, twee wielen, remmen en een gashendel. En daardoor voelt elke bocht puur.
Lekker gassen
De natuurlijk luchtgekoelde BMW R nineT Pure is met 110 pk pittig, maar niet spectaculair. Al rij je deze motor dan ook niet om echt flink de snelle jongen uit te hangen. Nee, door de zithouding en het brede stuur voel je je eerder de king of the road. Lekker cruisen over dijkwegen en door de stad, want niemand maakt je wat. Elke bocht kan je heerlijk aansnijden en ingooien, maar met de ruim 200kg is deze motor zeker geen lichtgewicht. Gelukkig maakt de tweecilinder boxermotor met 1170cc ook een lekker zwaar geluidje, zodat het jouw verschijning nog iets meer cachet geeft.
Opties
Uiteraard heeft de BMW R nineT Pure een waslijst aan opties, maar of je dat moet doen is de vraag. Het gaat bij deze motor vooral om de pure rijervaring. We kunnen je wel de Akrapovic uitlaat aanraden, want dat geeft natuurlijk een net wat lekkerdere sound. Mocht je weg zijn van de kleur, dan was die van ons in de Option 719 Black storm metallic/Light white. De R nineT Pure is er vanaf een kleine €15k, kleed je hem iets meer aan, dan zit je zo over de €20k. Dat is wel redelijk veel voor zo’n pure fiets.