De BMW M Collection zijn de dikste modellen van BMW. Zo hebben we al een keer één week lang plaatsgenomen in de M850i xDrive Cabrio. Een auto waar we lyrisch over waren. Met een kanttekening dat je niet al te schuchter in ’t leven moet staan, want hiermee trek je best wel wat aandacht. We hebben ook onze ritjes gemaakt in de BMW M850i xDrive Gran Coupé. Een heerlijke bak waar je eenvoudig je vrienden achterin kan laten plaatsnemen, want die heeft achterdeuren. Dan is er nog de ‘normale’ BMW M8 Coupé – maar omdat normaal ook maar zo gewoontjes is – besloten we op pad te gaan met de BMW M8 Competition. De meest brute variant van de gebroeders M. Alrighty. Instappen doe je door middel van een knop in te drukken op een hypermoderne sleutel, die eruitziet als een kleine smartphone van BMW. Met deze sleutel kun je ook bekijken hoeveel benzine je nog hebt en kun je de auto laten voorverwarmen óf laten voorkoelen. Daarnaast kun je ook nog snel checken of je auto wel op slot zit. Eenmaal ingestapt krijgen je ogen een flinke portie luxe te verwerken. Onder onze kont lag Alcantara hemelbekleding, wat lekker zacht aanvoelt. Mocht je dus ooit een BMW M8 Competition-eigenaar de binnenkant van zijn auto zien knuffelen, dan hoef je niet vreemd op te kijken. Het interieur is uiteraard van volledig ‘Merino Schwarz’ leer en de afwerking is zoals je van een Duits premium merk gewend bent. Het geluid komt uit het heerlijke Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem wat een meerprijs heeft van € 4800,-. En deze is in te stellen in verschillende modi, zoals Concert, Lounge en Studio. We zullen onze muzieksmaak niet verklappen, maar bij dit systeem lijkt het alsof Corry Konings écht op de achterbank zit en ter plekke een liveoptreden aan het geven is. De M8 Competition start je met een drukknop die agressief rood gekleurd is. Dit is niet zo heel opmerkelijk voor een moderne auto, maar je hebt ook de keus om het klepje in de uitlaat wel of niet open te zetten voor je buren. Dát is wel opmerkelijk. Kies je voor ‘ja,’ dan maak je erg veel mannen blij, want wat een oorverdovend kabaal komt er uit de 4.4 liter V8. Heerlijk. Het gebulder zet zich nog 20 seconden voort totdat deze een iets lager toerental bereikt en stationair blijft grommen. Overigens hebben we de ‘boze buren functie’ eerder bij de Ford Mustang gezien. Aan het stuur heb je 2 rode sneltoetsen die niet te missen zijn. De M1 en M2. Hierdoor kun je tweaken met de motor, het onderstel, stuurinrichting en de remmen. Van comfort tot sportplus, alles is kneiterhard in te stellen. Aan het automatische pookje zit ook nog eens een extra button. Daarmee kun je beïnvloeden hoe snel de auto doorschakelt naar de volgende versnelling. Zet je die vol open dan zal de auto zo lang mogelijk in zijn verzet blijven totdat ‘ie het optimale toerental heeft bereikt om zelf door te schakelen. Overigens heb je zelf ook nog de mogelijkheid om te schakelen door middel van flippers aan het stuur. De M TwinPower Turbo 8-cilinder benzinemotor met een inhoud van 4,4 liter en 460 kW (625 pk) komt best wel lekker van zijn plek. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,2 seconden en van 0 naar 200 km/h in 10,6 seconden heb je kans dat je op korte termijn contact op moet nemen bij de fysiotherapeut. Net als in een achtbaan word je je stoel ingedrukt, totdat de bestuurder besluit zijn zware voet van het gaspedaal af te halen. Het blijft een vreemd fenomeen om een gaspedaal voor de helft in te drukken, maar vervolgens wel snelheden van boven de 250 km/h te halen. Je hoort overigens geen ordinaire pops&bang, waar je misschien wel op hoopt. Al maakt het eerder genoemde gebulder een hoop goed. De BMW M8 Competition is vierwielaangedreven, maar in de track modus kun je echt helemaal losgaan. Je hebt dan de mogelijkheid om deze alleen achterwielaangedreven in te stellen. Deze instelling krijg je niet zomaar aan, je zal hiervoor wat knoppen ingedrukt moeten houden om deze te unlocken. Als je overigens hard wilt rijden moet je ook hard stilstaan. De M-carbon keramische remmen heb je dan ook echt nodig. En zo abrupt stilstaan geeft ook gewoon een goed gevoel. Deze ‘ verzekering’ komt helaas wel met een meerprijs van € 9400,-. Het M-carbon exterieurpakket (meerprijs € 5800,-) zorgt voor gewichtsbesparing daar waar mogelijk, zoals het dak. Daarnaast ziet het er retegelikt uit. De 20-inch sterspaak velgen zijn gewaagd, maar passen er perfect bij. En hey, als je dan toch bezig bent: een carbon plaat om de motor af te dekken heb je voor een meerprijs van € 1280,-. Het is even zoeken naar geduchte concurrenten in deze klasse, maar we zouden de Mercedes S63 AMG Coupé met 585 PK graag een keer naast de M8 Competition zetten. Mocht je een chique variant zoeken dan kun je het beste je euro’s (of ponden) stukslaan bij de Britten. Een Aston Martin DB11 met een V12 motor wordt al geleverd vanaf € 275.000,-. Dan krijg je er wel 600 PK voor terug en kun je met 320 km/h naar je werk rijden. Er zijn twee dingen die je kan knuffelen als je een BMW M8 Competition aan het rijden bent. Eén daarvan is de Alcantara hemelbekleding en de tweede is je rijbewijs. Want 100 km/h rijden in deze auto: forget it. Het optionele M Competition-pakket kost je slechts € 17.000, maar door de 25 pk extra héb je ook wat. En toch vinden we de geteste M8 Competition minder rauw dan de eerder geteste BMW M2 Competition en de BMW M4 Coupé. Die waren voor ons gevoel wat Spartaanser, wat meedogenlozer. Als je daar een stuurfout gaat het je minder snel vergeven worden dan bij de M8 Competition. Die we ook meer als een ‘boulevard cruiser’ zouden willen omschrijven. Maar dan wel een hele, hele snelle boulevard cruiser.
Motor: 4.4 liter V8
Vermogen: 460 kW/625 PK
0-100 km/h: 3,2 seconden
Gewicht: 1960 kilo
Vanaf prijs: € 198.000
De versie die wij reden: € 253.000Let’s go!
Boze buren
Hoe rijdt het
M xDrive
Exterieur
Geduchte concurrenten
Rijbewijs kwijt
Het waren ooit de legendarische woorden van James May: ‘I’ve got this theory that there is a Volvo in any sane person’s future.’ En als we de…