Dat BMW haar aanwezigheid op de Chinese automarkt wil versterken, moge duidelijk zijn. De Chinese afzetmarkt is immers vele malen groter dan de Europese.
Maar gaat dat ten koste van het uiterlijk en de rijeigenschappen? We gingen een week op pad met de BMW M760e xDrive om dat uit te vinden.
BMW M760e xDrive
Er heerste al wat buzz (niet altijd positief) rondom deze jongen, net zoals bij de BMW M3 Competition met zijn nieren, maar dat gebeurt wel vaker. Daar komen we later op terug.
Stukje history
We beginnen met een stukje geschiedenis. Vroeger, toen de drempels nog kuilen waren, was de typering van BMW nog vrij logisch. Neem een BMW 730d. De 7 stond voor een 7 Serie, de ’30’ stond voor een 3.0 liter motor en de ‘d’ stond voor diesel. Nog goed te volgen dunkt ons. Nu we op pad gingen met de M760e moesten we toch even achter de oren krabben. Want sinds de elektrificatie van auto’s hebben ze ook de typeaanduidingen moeten vernieuwen. De M staat voor de performance-lijn van BMW, de 7 staat nog steeds voor de 7 Serie, 60 staat niet meer voor motorisering (want het is een 3.0 liter zes-cilinder dubbele turbo motor) maar voor een klasse en de ‘e’ staat voor elektrificatie.
Dat laatste heeft-ie omdat het gaat om een plug-in hybrid model, wat betekent dat de benzine- en elektromotor gecombineerd zijn. Ben je nu in de aap gelogeerd? Mwah, niet echt, want met een gecombineerd systeemvermogen van 571 pk kom je nog steeds extreem goed voor de dag.
Electric fantastic
Elektrificatie heeft ook zo z’n voordelen. Zo start de M760e altijd op de elektromotor waardoor je geruisloos kunt wegrijden. Pech dus voor de benzine-puristen die een ouderwetse roffel nog kunnen waarderen. Maar in combinatie met een benzinemotor bespaart het je dus best wel wat knaken aan de pomp. Met de huidige benzineprijzen is een elektromotor een verademing. Zo konden we bijna 90 kilometer (door het accupakket van 17,6 kWh) volledig elektrisch rijden. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 waren we meer dan tevreden. Minpunt: met de M760e kun je niet snelladen. Langs de snelweg zal je deze bolide dus helaas niet kunnen opladen.
Rijden
Dan het rijden. Want dat is best formidabel te noemen. De topsnelheid zou begrensd moeten zijn op 250 km/h, maar uit ervaring weten we dat dit net iets daarboven ligt. Ondanks het loeizware gewicht van 2525 kg is de auto ontzettend lichtvoetig in bochten, maar ook in de korte sprintjes. Dankzij het xDrive systeem heb je de beschikking tot vierwielaandrijving, wat weer zorgt voor maximale grip op het wegdek.
Maar echt snoeihard rijden wil je niet in zo’n limousine, cruisen is nog steeds prettiger. Dankzij Driving Assistant kun je nog net niet autonoom rijden, al voel je aan alles dat het een kwestie van tijd is. Als het zover is wordt die functie met één druk op de knop toegevoegd. De auto stuurt in bochten al nauwkeurig mee en houdt door adaptive cruisecontrol netjes afstand op je voorligger.
Van een log sturende auto is niet echt sprake, ondanks dat de M760e bijna 5,4 meter lang is. Hij past dus nauwelijks in een normaal parkeervak, behalve als je ‘m echt geforceerd strak inparkeert. Overigens draaien de achterwielen een heel klein beetje mee op langzame snelheden, waardoor je een kleine draaicirkel hebt. Kun je toch nog lekker rondjes draaien op de parkeerplaats.
Opties, opties en nog eens opties
Het uiterlijk is op zijn minst rete-opvallend te noemen. Mede door de loeigrote nieren aan de voorzijde in BMW Individual Frozen Deep Grey Metallic, ofwel matzwart. Dat kost je €4.294. De deuren gaan elektronisch open én dicht, wat optioneel te verkrijgen is voor €1.602. De kristalkoplampen tik je af voor € 2.242 en een volledig Panorama glasdak is aan te vinken voor € 1.014. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem kost je € 6.193 en wil je een kek interieur, vink dan Gran Lusso aan voor €11.495. Samengevat was ons testmodel uitgerust met opties voor een totaalbedrag van € 39.262. We kid you not.
Tekst gaat verder onder foto’s.
Verdict
BMW krijgt het wel vaker voor elkaar om een model te introduceren dat in aanvang wordt verafschuwt, maar na een tijd zal worden omarmd. Denk aan de eerder geteste BMW M3 Competition, die online belachelijk werd gemaakt door de grote nieren. Toen deze eenmaal uit was en de eerste reviews binnendruppelden, werd-ie mateloos populair. Zo zal het ook met de BMW M760e xDrive gaan. Het merk is er in geslaagd, ondanks de imposante voorkant, een chauffeursauto te creëren die ook nog eens toekomstigbestendig is.
Aandrijflijn: elektrisch en benzine
Motor: 3.0 liter
Vermogen: 420 kw / 571 pk
Gewicht: 2525 kg
0-100 km/h: 3,7 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs: € 150.418
De versie die wij reden: €195.989