BMW Motorsport bestaat 50 jaar en dat zullen we weten ook. Het testosteronbroertje van BMW trakteert op een heerlijke M4 Competition M xDrive Coupé die er zeer appetijtelijk uitziet. Maar of-ie net zo lekker rijdt? Dat weten we nu ook na een week vertoeven.
BMW M4 Competition M xDrive Coupé
De BMW 4 is toch wel het mooiste meisje uit de klas. En als je een succesvol model hebt, breng je meerdere varianten op de markt. Tel je even mee? De BMW M4 CSL, BMW M4 Competition Coupé, BMW M4 Coupé, BMW M440i Coupé, BMW M440i xDrive Coupé en BMW M440d xDrive Coupé. En dan hebben we de elektrische modellen nog even buiten beschouwing gelaten. Een BMW 4-serie coupé staat vanaf €58.000 voor je deur, en dan heb echt een auto waar je de blits mee maakt. Ga je voor wat meer spierballen, zoals ons testmodel, dan zul je wat dieper in de buidel moeten tasten.
Cilinderinhoud: 3.0 liter
Vermogen: 375 kW / 510 pk
Gewicht 1850 kg
Aandrijving: Benzine, vierwielaandrijving
Vanaf prijs: € 135.843
Onze test versie. € 173.736
Nieuwe nieren
Toen de eerder geteste BMW M3 Competition uitkwam, stond Instagram op zijn kop. Er ontstonden namelijk twee kampen: mensen die de auto verafschuwden (‘Kijk eens naar die veel te grote nieren’), maar ook een groep die de auto direct omarmde. Hate it or love it . Bijna twee jaar later hoor je er niemand meer over. Wat betekent dat iedereen aan het nieuwe design gewend is. Waar ook de M4 Competition sterk van profiteert, want ook die heeft nu de grote nieren gekregen
De 510 pk sterke M TwinPower Turbo-motor in ons testmodel lag ook in onze geteste M3 Competition, dus we waren in positieve zin al wat bevooroordeeld over de prestaties. Want die zijn krankzinnig. BMW is het gelukt om een circuitwaardige auto te ontwikkelen die straatlegaal is.
Instappen
Alleen al het instappen is een bijzondere ervaring. Je gaat namelijk zitten in harde, maar comfortabele kuipstoelen. Daardoor neem je gelijk een bepaalde racehouding aan. Op het racestuur zie je twee rode knoppen: M1 en M2. Dit zijn sneltoetsen om met één druk op de knop van rijmodus te switchen: van Comfort naar Race. Voordat je dat doet, druk je In het middenconsole eerst op het icoontje met twee uitlaten, want zo gaan de kleppen open. Daarna klik je op de rode startknop en komt er een heerlijk geroffel tot je. De auto schudt wat en toucheer je het gaspedaal, dan hoor je de roffel nogmaals, nogmaals en nogmaals. Noem het verslavend, noem het kinderachtig, maar dit is dé reden waarom benzineauto’s nog steeds lekkerder zijn dan EV’s.
Alles wat een bezinehartje begeert heeft de BMW M4 Competition M xDrive Coupé. Een 6-cilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo techniek, een hoogtoerig karakter, een maximumvermogen 375 kW (510 pk) en een maximumkoppel 650 Nm. Daarnaast ook nog twee turbo’s, geoptimaliseerde directe brandstofinjectie, koeling en oliesmering voor circuitgebruik en een uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen voor een oorstrelend geluid. We love it!
Rijden
Mocht je ‘m onder de bips krijgen, dan is het goed om een aantal fysio-sessies in je verzekeringspakket op te nemen. Vooral de tussensprintjes zijn krankzinnig. Van 0 tot 100 km/h behaal je in slechts 3,9 seconden. Serieus snel, maar een een sprintje van 80 naar 120 km/h doe je in slechts slechts 2,6 seconden. Wat je nekklachten kan geven.
In comfort-stand rijden is heerlijk, maar de complete setup in standje Sport is het einde. De motor en het onderstel zijn in te stellen tot Sport Plus,, de stuurinrichting en de remsterkte tot standje Sport. In deze instelling is alles hardcore. De auto is snoeihard afgeveerd, schakelt veel later op dan normaal en de remmen bijten veel eerder dan in de normale stand. In de file is het nogal over done om deze setup te kiezen, want dit is overduidelijk bedoeld voor op het circuit. Maar is het rustig op de weg of heb je een mooi dijkweggetje uitgekozen: ga gerust je gang. De auto zal je verbazen. Een combinatie van enorm veel koppel, een goede vierwiel-aangedreven wegligging en hard bijtende remmen zorgen voor veel zelfvertrouwen.
Opties
Als je voor bijna 30K aan opties hebt aangevinkt bij BMW klinkt dat veel. Maar als je de optielijst bekijkt heb je het niet eens zo heel bont gemaakt. Basic features kosten nu eenmaal knaken. Een M Race Track Pack is aan te vinken voor net geen 18K. Dan wordt de BMW 25 kilogram lichter gemaakt dankzij componenten als M Carbon keramische remmen, lichtere M lichtmetalen wielen en M Carbon kuipstoelen.
Een M Carbon exterieur pakket vink je aan voor iets meer dan 5K. Die twee opties kosten je dus al €23000 pietermannen. Een volledig leer Merino Schwarz interieur kost je zo’n 3K extra. Fijne deuntjes luister je door een Harman Kardon Surround Sound Systeem van €555. En dan is er nog wat klein grut zoals een verwarmd stuurwiel (€ 288), een elektrische achterklep (€534) en dan kom je al heel snel aan de 30K. Of we het waard vinden? De echte liefhebber zal dit altijd met volmondig JA beantwoorden. Een volledig aangeklede M4 smoelt en voelt gewoon nét wat beter aan.
Verdict
2022 is een speciaal jaar voor BMW M. De sportdivisie van de Bayerische Motoren Werke heeft de leeftijd van Abraham bereikt en wie jarig is trakteert. Het is wel een subtiele, maar stijlvolle traktatie. Zo zijn er aan de voorzijde, achterzijde en aan de zijkant van alle 2022-BMW’s jubileumlogo’s te vinden. Plus: er zijn speciale lakkleuren ter beschikking gesteld. Het gevolg? Veel duimpjes, reacties, selfies en mensen die er vrolijk van worden. Kenners spotten de auto, lopen er een rondje omheen, maken een foto en vervolgens ook een kort praatje.
De BMW 4-serie coupé is van zichzelf al een prachtig model, laat staan als je er nog een M-versie van maakt. Net wat meer vermogen, net wat meer body. Door het carbon materiaalgebruik weegt de auto slechts 1700 kilogram – zo’n 200 kilogram minder dan de reguliere bolide. Wil je ook meedoen aan het feestje van BMW M dan moet je wel diep in de buidel tasten. Voor iets meer dan €173.000 staat ie voor je deur.