Een nieuw platform speciaal voor je toekomstige EV-line-up. Dat betekent dat je complete productieproces op de schop moet en zo’n rigoureus besluit neem je niet zomaar. Tenzij je gaat voor het bouwen van perfectie. We gingen op pad met de BMW iX M60 om te kijken of deze bolide ook echt wel M-waardig is.
BMW iX M60
De M60 is de topversie van de iX-lijn met een duizelingwekkende 619 pk direct onder je stroompedaal. En dat is veel. Zo krijg je bij de M40 ‘slechts’ 326 pk en bij de M50 heb je 523 pk. Dit lijkt dan gelijk een stuk minder, maar het zijn nog steeds waanzinnige cijfers. Alle versies zijn vierwielaangedreven (xDrive) en hoe meer je aanvinkt, hoe meer luxe opties je zult aantreffen. Tot zover niets nieuws horen we je denken.
Ultra comfy
Toch heeft BMW met de iX M60 anders uitgepakt. Eenmaal ingestapt lijkt het wel of je op een woonkamerstoel plaatsneemt. Wat een grappig effect geeft: weinig zijdelingse steun, maar veel zin om onderuitgezakt een zak popcorn open te trekken met de tv aan. De menubediening ‘zweeft’ aan het uiteinde van je middenarmsteun, wat je cockpit een ontzettend ruimtelijk gevoel geeft. Daarbij zijn de menu-bedieningsknoppen Swarovski-achtig, doorzichtige knoppen gepositioneerd op een houten blad. Wat een luxe.
Weer uitstappen doe je met één klik op portier. Er komt geen hendel meer aan te pas. Mocht je fan zijn van autodeuren zachtjes dichtdoen (wie is dat nou niet?), dan ben je bij de iX M60 aan het juiste adres. De deur ‘zuigt’ zichzelf dicht totdat je een kleine klik hoort. Handig als je een slapende baby aan boord hebt.
Koppel: 1.100 nM
Gewicht: 2.659 kg
Actieradius: 567 km (volgens de theorie)
Vanafprijs: € 134.839
De versie die wij reden € 141.873
The looks: EV’en wennen
Het is even wennen: de iX M60 ziet er niet direct uit als een BMW. De grote nieren aan de voorzijde zijn duidelijk aanwezig, maar de rest van de ‘build’ oogt hoekig en flirt niet met woorden als snelheid of agressief. Wat we wel gewend zijn van het merk. Het is eerder praktisch en handig. De auto is 4,9 meter lang en 1,9 meter breed, dus mocht je vrienden hebben die binnenkort van plan zijn om te verhuizen: ze weten je te vinden. Door het atypische uiterlijk is het een aparte verschijning en dat maakt ‘m allesbehalve saai.
Wi je die barmhartige verhuisvriend zijn, vink dan de elektrisch wegklapbare kogel aan voor € 1.281. Het SoftClose systeem, waardoor de deur zich automatisch ‘dichtzuigt’, is aan te vinken voor € 695. Blauwe veiligheidsgordels? Check. Kost je € 321. Een panoramadak? Die is aan te vinken voor € 3.524. En zo geeft BMW je nog véél meer opties.
Razendsnel
Met de BMW iX M60 kun je een imponerend rijtje aan cijfers opnoemen tijdens een statafelfeest. Met trots kun je melden dat je niet één, maar twee M eDrive-motoren tot je beschikking hebt. Die zorgen samen voor 619 pk. Al kun je ook melden dat ze 455 kw en 1.100 Nm aan koppel mogen zeggen. In 3,9 seconden zit je al aan de 100 km/h en dat is met een auto van 2600 kg echt waanzinnig snel.
De actieradius is vastgesteld op 567 km, maar die hebben wij niet gehaald. Wat dan wel? Tijdens onze proefrit was het zo’n -3 graden en bij een volle batterij bood de BMW ons 340 km aan. Klinkt bedroevend weinig, maar we werden beloond bij normaal rijgedrag. Bij een ritje van 150 km werd er slechts 90 km afgetrokken.
Verdict
De toon zetten. Dat heeft BMW al jaren gedaan door het brengen van iconen als de M3, M5 en de 7-serie. We hebben het vermoeden dat de BMW iX zich door de jaren heen zal gaan evolueren tot de basis van een geniale EV. Eentje waar ze nog jaren op kunnen voortborduren. De iX is zó comfortabel dat het rijdt als een woonkamer waar je nog even de krant leest. Het is een auto die niet per se sportief is, maar wel veel meer kracht heeft dan een gemiddelde sportwagen. Kortom: een auto die een hele andere lading zal geven aan een M-badge.