De BMW 7-serie als directie-auto kennen we al jaren, maar ook de captains of industry willen comfortabel achterin zitten én verduurzamen. Want goed voorbeeld doet volgen. Daarom is er nu de volledig elektrische BMW i7 xDrive60.
BMW i7 xDrive60
Spoiler alert voordat we eigenlijk spoilers kúnnen plaatsen: de BMW i7 is een elektrisch bakbeest van enorme proporties. Hij is 5,3 meter lang, bijna 2 meter breed en een bescheiden 1,5 meter hoog. In een parkeervak past-ie niet, maar iedereen zal het je vergeven. Er staat namelijk écht iets. De grote grille aan de voorzijde is even wennen, maar in de kleursamenstelling die wij hadden zeker niet smakeloos. De ogenschijnlijk kleine koplampen zijn gemaakt in samenwerking met Swarovski. Daardoor krijg je een twinkelend kristal-effect bij het aan- en uitzetten.
Voor snelle directieleden
Twee elektromotoren zorgen voor 544 pk, waardoor je in een mum van tijd tegen de begrenzer aan loopt te rammen. En die begrenzer staat ingesteld op 240 km/h. Had best wat later gemogen, want je voelt aan alles dat de auto op hogere snelheden nog steeds stevig op de weg ligt. Helaas is 240 km/h de juiste rationele keuze: anders trek je de accu in een mum van tijd leeg.
In 4,7 seconden zit je op 100 km/h, wat echt snel is voor een auto van 2715 kg. Heb je wat extra vermogen nodig, dan vind je links aan het stuur een flipper met de letters BOOST. Flipper deze knop één keer naar je toe en er komt een soort DRS à la Formule vrij als je het gas vol indrukt. Supergeinig gedaan, aangezien je het ook nog eens ziet op je scherm en hoort via een gecomponeerd geluid. Hier heeft BMW de befaamde componist Hans Zimmer voor ingeschakeld.
Met een batterijcapaciteit van 105 kWh heeft de i7 het goed voor elkaar. De WLTP-actieradius ligt op 625 km, maar deze range hebben we lang niet kunnen halen. Tijdens onze testweek was het zo’n 10 graden en dan is 450 km een reëel bereik. Mocht je dit wat aan de lage kant vinden, wees niet getreurd. Aan de snellader laad je in zes minuten zo’n 100 km bij. Zo snel hebben we tot nu toe nog niet gezien.
Achterin gebeurt het
Belangrijke mensen zitten achterin en dat hebben ze bij BMW goed begrepen. Vooral aan de rechterzijde van de achterbank gebeurt het. Aan de buitenzijde van de deur zit een knop die je indrukt waarna de deur vanzelf openschiet. Je stapt in, drukt op een knop aan de binnenkant en de deur klapt netjes dicht. Bij uitstappen gebruik je dezelfde knop om de deur open te laten ‘poppen’. Wielrenners pesten is niet mogelijk, want door de dodenhoek-detectie opent de deur niet automatisch als er iemand passeert.
In de portier zit een scherm ter grootte van een iPhone, waarop je stoelmassage kan aanzetten en de zonneschermen kunt sluiten. Vervolgens druk je op de loungeknop en je stoel transformeert van zitfunctie naar ligfunctie. De stoel rechtsvoor gaat voren, waardoor de stoel echt volledig in ligstand gaat. Er klapt een voetenbankje uit en je kunt horizontaal gaan liggen. En als je dat al indrukwekkend vindt, dan ken je BMW nog niet. Met een druk op het knopje ‘home theater screen’ klapt een 31 inch-touchscreen uit voor zoommeetings, maar ook voor je favo series en films. Serieus next-level.
Concurrentie?
Van origine moest de BMW 7 het altijd uitvechten met de Mercedes S-klasse en de Audi A8. Een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur, want bij alle drie de merken shop je met deze modellen in het topsegment. Als we kijken naar elektrische concurrenten, dan kun je het beste denken aan de Mercedes EQS Limousine. Met een WLTP-actieradius tot 756 km en een vermogen van 761 pk een geduchte concurrent. En verkrijgbaar vanaf €109.000. Bij Audi is er nog geen chauffeursauto die 100% elektrisch is, maar de Audi A8 TFSI e komt met zijn plug-in hybride techniek wel in de buurt. Vanaf €128.000 rijd je grotendeels op benzine en slechts 60 km elektrisch.
Een dark horse zou de Porsche Taycan kunnen zijn, te verkrijgen vanaf €96.000. Hoewel deze auto door de looks en het sportieve karakter zich niet direct laat meten als een chauffeursauto, zouden we ons best kunnen voorstellen dat je je zakelijk hier in laat vervoeren en in het weekend zelf achter het stuur kruipt. Bij het instapmodel heb je de beschikking over 408 pk en een range van zo’n 400 km.
Verdict
Als je tegenwoordig niet aan verduurzamen doet, tel je gewoon niet meer mee. Door het rijden (of laten rijden) van een elektrische toplimousine laat je in ieder geval aan de buitenwereld zien dat je het beste voor hebt met Moeder Natuur.
BMW heeft het weer dik voor elkaar met het lanceren van de BMW i7. Een chauffeurswaardige bolide waar je achterin echt even kunt ontspannen en geconcentreerd zal kunnen werken. Door de de juiste kleurensamenstelling te kiezen kan de auto best ingetogen overkomen, ondanks het forse formaat. Verduurzamen kan ook best mooi zijn.
Vermogen: 400 kw / 544 pk
WLTP actieradius 625 km
0-100 km/h: 4,7 seconden
Topsnelheid: 240 km/h
Vanafprijs: € 145.000
De versie die wij reden: € 202.000