- Diesel, 2.9 liter
- 399 PK, 294 kW
- 2535 kilo
- Afmetingen: H x B x D: 1805 mm x 2218 mm x 5151 mm
- Vanafprijs: € 115.000
- De tank die wij reden: € 186.000
Niet dat de eerder geteste BMW X5 aan de kleine kant was, maar schijnbaar vond het BMW het nodig om nog een stapje verder te gaan. We gingen een week lang op pad met het slagschip, genaamd de BMW X7 M50d. Een auto met zulke dimensies waar van we ons afvroegen of we wel een parkeergarage in mochten. Als we er al überhaupt in zouden kunnen komen. En áls dat lukt, past ie dan wel in een parkeervak?
We gingen op onderzoek uit…
BMW X7 M50d
Groot, groter, megagrootst.
De BMW X7 is meer dan 5 meter lang en meer dan 2 meter breed. Ter vergelijking: een Golf 7 heeft een lengte van 4,2 meter. We gingen dus op pad met een auto die een kleine meter langer is. Holy shit!
Het model dat je hier ziet heeft de kleur Sunstone Metallic. In de volksmond: goud. We kid you not. Een auto van meer dan 5 meter lang in het (subtiel) goud!
Gewaagd is het wel, want je kan je voorstellen dat dit enigszins bekijks trekt. Zelf hadden we voor een wat donkere kleur gekozen. Niet dat we vergeten zijn hoe we moeten shinen, maar een subtiele kleur past nou eenmaal beter bij een imposante auto. Meerprijs van het goud: €2500. De 22 inch LM V-spaak M wielen die een mat grijze afwerking hebben passen er dan wel weer perfect onder. Meerprijs hiervoor: €1600. Hier is overigens weinig subtiel aan…
Aan ruimte geen gebrek
De X7 heeft zes ruime zitplaatsen. Op de derde rij zou je nog eventueel met een heel klein extra persoontje kunnen zitten, maar het is eigenlijk bedoeld voor twee. Heb je deze personen niet aan boord maar heb je wel veel bagageruimte nodig, dan zijn deze zitplaatsen met één druk op de knop volautomatisch in te klappen. Dit gaat overigens razend snel.
Parkeergarages
In parkeergarages is het in den beginne best even wennen. Je wilt natuurlijk geen schade rijden aan zo’n prachtapparaat. Maar op éen of andere manier past het gewoon. Soms is het wel even zoeken naar een rustiger plekje, maar de BMW X7 past gewoon in elk parkeervak. Weliswaar steekt hij iets uit, maar ach, dat heb je ook als je slecht parkeert.
Hoe rijdt het?
399 PK’s komen goed van pas in een luxe tank als deze. De X7 komt eigenlijk heel goed van zijn plek, zoals je dat van BMW gewend bent. Op de snelweg doe je er goed aan om lane assist en op adaptive cruise control te rijden Dan kan je een momentje voor jezelf nemen en genieten van alles wat deze auto te bieden heeft. Daarnaast helpt het je binnen de lijntjes te blijven, wat wel lekker is met zo’n kolos van een auto.
Zet je’m in de sportstand dan zal het gasrespons wat sneller zijn en zal de auto langer in zijn toeren blijven hangen. Door het hoge koppel zit je dan soms best wel snel aan de illegale snelheden. We hebben best wel lang met een verbruik van 1 op 12 gereden, waar we niet geheel ontevreden over zijn. En met een 80 liter tank zul je niet zo heel vaak aan de lokale pomp te vinden zijn.
4-wielaandrijving is een zegen
En dat xDrive systeem, dat we ook al kennen van de BMW M850i, verdient toch écht een pluim. Je hebt zoveel meer grip, wat vooral te merken is bij slechte weersomstandigheden. Hier en daar zijn we in Nederland verwend met een zomerse stortbui. Maar om dan nog steeds met dezelfde snelheden te rijden als normaal, zouden we in onze eigen bolides niet zo snel doen. Met een BMW X7 m50d xDrive is dat geen probleem.
Overigens is op de snelweg rijden met mede passagiers het allerleukste om te doen. Als een gepensioneerde Fred Teeven zoef je over het asfalt. Want met een paar man op de achterste rij zitten krijg je het gevoel een busbestuurder te zijn, aangezien je achter-achter passagiers best een eindje van je af zitten.
Rijdende studio
Het is moeilijk om geluid te omschrijven maar een ware aanrader is het Bowers & Wilkins Diamound surround system. Deze komt met verschillende instellingen, zoals Concert, Studio en Theater. En het verschil is daadwerkelijk hoorbaar. En verslavend ook. Een mooi akoestisch nummer van Sam Smith in Concert –modus en galmt uit alle hoeken van de auto, waarvan je niet eens wist dat er boxen zaten. En zet’m op Studio-modus en het geluid (maar vooral de bass) wordt vooral naar de voorzijde gepresenteerd, zoals in een echte studio.
Neem een nummer met veel bass van bijvoorbeeld Aya Nakamura en het kan best wel eens voor komen dat je voor de lol in de auto muziek gaat luisteren. Dit alles komt wel met een meerprijs van €4800.
Rijdende massage salon
Ahh de luxe, we gaan er steeds meer aan wennen. De stoelen zijn voorzien van stoelverwarming, stoelverkoeling én stoelmassage. Zelfs de achterste rij is voorzien van stoelverwarming!
Je medepassagiers op de achterbank zul je sowieso niet horen klagen. Naast de perfecte lederen stoelen is ook de eerste passagiersrij voorzien van een eigen entertainment systeem. Als je je headphones meeneemt, betekent dit dat je je eigen muziek kunt luisteren, maar door een tuner ook televisie kunt kijken.
Vergelijkende modellen
Als we naar de concurrenten kijken is de Mercedes GLS een geduchte tegenstander voor de X7. Sterker nog, met 5207 mm is hij zelfs nog net een stukje langer. En ook bij de GLS heb je zes volwaardige zitplekken tot je beschikking.
Als we kijken naar een eerder geteste Audi SQ7 komt die er iets minder goed van af. De witte (en overigens prachtige) SQ7, die wij destijds reden, kan voor € 180.000 voor je deur staan. Maar met een lengte van ‘slechts’ 5066 mm en ‘maar’ 5 zitplaatsen kom je er bij Audi net iets minder goed vanaf. Als dat dingen zijn die je belangrijk vindt, of course.
Verdict
Misschien zijn we er nog niet aan gewend in ons kikkerlandje, maar de BMW X7 heeft wel degelijk zijn meerwaarde bewezen. Oké, hij is mega groot in kleine binnensteden. Maar heb je nou eenmaal veel kids, vrienden of sjouw je vaak veel spullen mee: de X7 helpt je er bij. En na een tijdje wen je ook aan het formaat.
Met een vanafprijs van € 115.000 ben je bij BMW niet bij de goedkoopste terecht gekomen, maar je krijgt er wel veel luxe voor terug. En daar houden we allemaal wel van, toch?