Motorisering: xDrive20i Wat hebben we toch een goed leven. Namens Manify mogen we namelijk vaak de dikste auto’s testen en onze bevindingen delen met jou. Iets mooiers is er eigenlijk niet. Dit keer kregen we de kans om de BMW X4 xDrive20i te testen en we waren hyped toen dat nieuws bekend werd. Nu rest natuurlijk alleen nog maar de vraag: heeft deze bak onze verwachtingen waargemaakt? Let’s find out! Het is eigenlijk de moeilijkste taak van de wereld: uitleggen waarom de ene auto beter is dan die andere. De keuze is te groot. Zo werden er alleen al in 2018 70,5 miljoen personenwagens en 25,1 miljoen bedrijfswagens geproduceerd. Waarom raden we dan toch juist deze BMW X4 aan? Misschien wel omdat de BMW X4 xDrive simpelweg een rete fijne auto is. Een 2.0 liter Twin Power Turbo motor is misschien niet wat je van ons gewend bent als testauto, maar toch wordt hier maar liefst 183 pk uit geperst. Stoplichtsprintjes zal je niet altijd winnen en het koppel tussen 70 km/h en 150 km/h is niet heel dominant, maar vooral in de sportstand zul je in deze schakelbak erg veel plezier beleven. Het xDrive systeem is vertrouwd en went snel. De grip die je hebt met deze auto is fenomenaal. Mocht je je toch vervelen dan heb je ook nog eens flippers aan het stuur waardoor je manueel kunt schakelen. En met een verbruik van 1 op 9.5 kunnen we concluderen dat we een best sportief weekje achter de rug hebben. De BMW X4 2020 is wat minder pompeus getekend dan zijn voorganger. Die had veel weg van een kleine X6. Je weet wel: de auto die gekenmerkt werd door een hele bijzondere achterzijde. Het was een soort glijbaan waardoor kinderen dachten dat het een speeltuin was. Daarentegen is de nieuwe X4 is meer gestroomlijnd en is daarom logischer qua design. Waar we wel aan moesten wennen zijn de nieuwe achterlichten. In aanvang krijgen veel mensen hier een Lexus-achtig gevoel bij, maar wij denken dat dit een kwestie van wennen is. Vooral als je kijkt naar de nieuwe designlijn van BMW, want in de gehele range zie je dit terugkomen. De kleur en lak van ons testmodel worden door BMW omschreven als Glaciersilber metallic. Voor ons de perfecte kleur als een strakke lijnen heeft. Enfin, smaken verschillen dus oordeel zelf. Ons testmodel was voorzien van een mooi rood interieur, wat stijlvol oogt en verre van ordinair is. Na een weekje vertoeven kunnen we wel stellen dat je in een chique interieur toch nét wat lekkerder zit in de auto. Het iDrive bedieningssysteem werkt al jaren intuïtief en kunnen we inmiddels blindelings vinden. Wat we nog steeds geniaal vinden: het volume hoger en lager zetten doe je door met een vinger in het luchtledige naar rechts en links te draaien. Alsof je over een toverstafje beschikt. Een Spotify-nummer overslaan of juist nog een keer luisteren? Maak met je vlakke hand een bitch slap beweging naar links of naar rechts. Mensen kijken je waarschijnlijk raar aan, maar who cares? Achterin is het het prima uit te houden. Met 1.78 meter ben ik niet de allergrootste, maar had nog best wat hoofdruimte over. Let wel, met 3 volwassen personen zit je best krap achterin. Adaptive cruise control komen we tegenwoordig in iedere moderne auto wel tegen, maar toch blijft dit een heerlijke feature. We kunnen ook intens genieten van slimmigheden zoals de Head Up Display. Deze wordt groter en kleiner aan de hand van de situatie. Staat de navigatie ingesteld en moet er een bocht worden genomen dan zal de HUD opeens wat groter worden. Als je alleen maar rechtdoor en precies 100 km/h rijdt dan zal het weer wat kleiner worden. De stoelverwarming bij de passagierszijde gaat uit als er geen gewicht op ligt en gaat weer aan als er iemand gaat zitten. Het zijn vaak de kleine dingen die een auto zo leuk en prettig maken. Dat SUV’s zijn goed vertegenwoordigd op de Nederlandse wegen. Waarschijnlijk had je ook wel gezien dat de ene net wat fraaiere looks heeft dan de ander. Deze BMW X4 xDrive is best een aparte verschijning. Dat kunnen we wel stellen doordat vaak hoofden van mannen op stoep zagen draaien. Zoek je iets aparts waarbij je ook nog eens kan discussiëren met tegenstanders van deze auto. Look no further. Wij zijn overtuigd na een weekje rustig rondrijden en ‘m zo eens in de zoveel tijd op zijn staart trappen.
Vermogen: 135 kW/183 pk
Gewicht: 1805 kilo
Vanafprijs: € 63.000
De versie die wij reden: € 85.000De BMW X4 xDrive20i
Omdat je een easy cruiser met sportschoenen wil hebben
Omdat je een auto wilt waar mensen over praten
Omdat je een interieur wilt die weer 10 jaar mee kan
Omdat je een auto wil die veel slimmigheden heeft
Omdat hij something else is
Op wielen gebeurt het. Bij MANIFY maken we de mooiste dingen mee op vier ronde schijven, maar onze voorliefde voor tweewielers reikt ver. Van collab-motors die we…