– Motor: 4,4 liter V8 benzinemotor
– 530 pk / 390 kW
– Acceleratie 0-100: 3,7 sec
– Vanafprijs: € 172.937
– De versie die wij reden: € 194.160,10[/powerkit_alert]
BMW M850i xDrive Cabrio
We hebben heel wat auto’s mogen rijden, maar de BMW M850i xDrive Cabrio gaan we werkelijk nooit meer vergeten. Er zijn niet veel auto’s de revu gepasseerd die zo goed kloppen als deze uitgeklede versie van BMW’s 8-serie. Maar is dit dan de auto van onze dromen? Nee, dat niet. Hoe zit dat?
Let’s xDrive
Als je hoort dat de snelste 4-zits cabrio die op het moment te krijgen is voor je neus staat, dan wil je maar één ding: rijden. Die looks komen later wel. Hij staat bij ons standaard op Sport+, dus hij staat al flink te pruttelen. Het mag dan ook niet lang duren voordat we aan dat gaspedaaltje mogen zitten. In de rij staan voor een achtbaan ben je 10x minder ongeduldig dan voor een rood stoplicht staan in deze BMW. En dan wordt het groen. Binnen 3,7 seconden tik je de 100 aan en als je ballen hebt trek je ‘m nog even door tot de begrensde topsnelheid van 250 km/h.
Het voelt magisch als je die 530 paarden aan het werk voelt. En jij hebt teugels in handen!
Oké, maar veel merken kunnen snelle auto’s maken. De vraag is: is het die kleine twee ton waard? In de polder proberen we het uiterste uit deze M850i xDrive te halen. Qua bochtenwerk scoort dit slagschip absoluut punten, hij ligt vastgeplakt aan het asfalt. Het sturen voelt absoluut heerlijk. xDrive staat voor vierwielaandrijving, maar ook de achterwielen sturen mee. Het onderstel is daarnaast super intelligent en berekend op basis van o.a. GPS gegevens wat voor bocht er aan zit te komen, zodat jij ‘m zo lekker mogelijk kan pakken. Bizar!
Een snelle auto moet ook goed kunnen remmen. Een puntje waar veel merken nog wat kunnen leren, maar bij BMW hebben ze precies in de gaten hoe belangrijk dit is. Na een paar keer hard remmen krijg je direct het zelfvertrouwen dat je alle pk’s onder controle hebt en dat maakt het direct een stuk leuker om ermee te spelen!
Looks
Om te beginnen: BMW + cabrio + oranje = 0 gunfactor, althans als je mannetjes in trainingspakken op scooters even niet meerekent. En dat is best wel onterecht, want op de ‘comfort’ stand(we hebben het toch maar even geprobeerd) kan je heerlijk fatsoenlijk rijden in deze prachtige boulevard cruiser . Hij zou in Miami niet misstaan, maar dat doet hij in Nederland dus eigenlijk wel een beetje.
En dat is echt jammer, want als je verder dan vooroordelen kijkt is dit meer dan een prachtige auto. Strakke lijnen, een kolossale gril, prachtige head- én tale lights, subtiele signing, sportieve zwarte velgen, een hele bijzondere lak ‘Sunset Orange’, geen bizarre luchtinlaten, flinke uitlaten, maar niet asociaal. En dan hebben we het nog niet over het interieur gehad (doen we zo wél). Vertel me eens, wat is er nou eigenlijk ‘fout’ aan deze auto dan? Precies, niks!
Oké, oké de BMW M850i heeft een motorkap waar je trio op kan doen met Viola Holt én Patty Brard – mocht je dat willen, en vervolgens comfortabel in slaap vallen. Maar als je een beetje ruimdenkender in het leven staat en eerlijk durft te zijn: dat is ook gewoon super mooi en straalt juist luxe uit.
Is het dan het feit dat het een cabrio is? Ja, dat is het waarschijnlijk. Maar in enkele seconden kan je automatisch, al rijdend, een prachtige soft-top boven je hoofd hebben en er is niks aan de hand.
Misschien is het dan het van Swarovski-kristal gemaakte pookje? Een klein beetje fout is het misschien wel, maar het heeft wel wat. Het gekke is, het misstaat wat dat betreft misschien wel een beetje met de rest van het interieur. Verder is de auto van binnen super bescheiden en zeer strak vormgegeven. Het infotainment systeem werkt als een zonnetje en is super intuïtief. En dit geldt overigens voor het hele interieur. Alles klopt én ziet er goed uit.
Opties
Oké, onder die enorme voorkap klopt alles. Qua looks van het ex- en interieur idem. Maar je hebt wel wat extra’s nodig, voor mensen bereid zijn om een hypotheek af te sluiten voor een auto. Gelukkig heeft BMW veel kennis in huis op het gebied van luxueuze opties.
De rijbeleving wordt naar een hoger niveau getild door een waslijst aan systemen, zoals bijvoorbeeld adaptive cruisecontrol, lane-assist en active voetgangersbescherming. Dat laatste uit zich in een schild dat je peperdure auto beschermd tegen als het ware.. alles!
Maar alleen al stil zitten in de BMW M850i Cabrio is een feest. Stoelverwarming en -ventilatie, een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, het draadloos opladen van je telefoon, een WiFi-hotspot, elektrische stoelen met comfort access, Apple CarPlay, TV-tuner en nog honderd andere opties zorgen daar wel voor.
Op de stoep
Hoewel een BMW van alle auto’s het mooiste staat op de stoep, raden we je tóch aan om vooral veel te gaan rijden. Als Nederland gewend is aan prachtige auto’s zoals deze, gaat de gunfactor vanzelf omhoog en krijg je niet alleen maar waardering van verkeerde volk. Natuurlijk weten autoliefhebbers al lang dat de BMW M850i de crème de la crème is en laten we eerlijk zijn: wat boeit het wat een ander denkt. Wij durven te garanderen dat je met deze cabrio een van de beste auto’s hebt die momenteel op de Nederlandse wegen te vinden is en er oneindig veel rijplezier aan gaat beleven. Dat hebben wij wél gedaan in ieder geval!