– 2.0 TFSI S-tronic 7 Quattro
– 300 pk / 221 kW
– 0/100 km/h: 4,8 seconden
– Topsnelheid: 250 km/h
– Basisprijs: € 60.000
– De versie die wij reden: € 79.000[/powerkit_alert]
Als we een belletje uit Leusden krijgen zijn we er vaak als de kippen bij. Want importeur Pon heeft de laatste paar jaren wat heerlijke Audi’s naar ons landje weten te halen. Nu was het de beurt aan de Audi SQ2, die volgens hen een compacte SUV is. Maar hoe compact kan een SUV zijn?
Audi SQ2
Een compacte SUV met testosteron
Allereerst: zo compact is ie ook weer niet. De Audi SQ2 staat ‘op poten’ en heeft daardoor een relaxte instap. En wekelijkse boodschappen en af toe koffers meenemen gaat ook simpel, want de SQ2 heeft een achterbank die in drie delen is in te klappen en daardoor een bagageruimte heeft met een inhoud die varieert van 355 tot wel 1.000 liter. De auto is 150 cm hoog en dat is voor een reguliere auto vrij gemiddeld. Ware het niet dat dit de SQ2 niet echt een normale auto is maar een 4-wiel aangedreven sportauto. Je gaat er met je 300 pk echt kneitertje hard vandoor. En ook als je wat bochten tegenkomt hoef je nauwelijks van het gas af, dankzij de vierwielaandrijving. De 7-traps S-tronic automaat schakelt feilloos omhoog en omlaag. En als je je echt verveeld heb je ook nog twee flippers aan het stuur.
Interieur
Het interieur is lekker clean en niet per se heel luxe te noemen. Het is wat Spartaanser, wat we in het verleden ook bij de Audi RS4 hebben gezien. Maar wat dan toch wel heel lekker vinden: de Audi SQ2 heeft een virtual cockpit van 12,3 inch groot. En een virtual cockpit is een sjiek woord voor je snelheidsmeter, je toerenteller en je navigatie in één overzicht.
Die je dan vervolgens weer helemaal kan personaliseren door een paar simpele handelingen. En dit werkt wel heel lekker. Tel daarbij het 5,8 inch MMI scherm bij op en je kunt nauwelijks verkeerd rijden. Nou goed, het is mij een paar keer gelukt maar dat was omdat ik zelf aan het dromen was. Extra leuk: de MMI navigatie plus heeft een touchpad waar je met je wijsvinger letters op kan ‘tekenen’. Zo wordt het dus ook nog eens leuk en snel om een adres in je navi te zetten.
Een SQ2 in het wild spotten
Aan de buitenzijde is toch wel te zien dat het om een speciaal model gaat. Het is even zoeken, maar dan zie je de verschillen ook. Sowieso is de SQ2 wat dikker uitgerust dan een normale Q2. Hij oogt nog sportiever dankzij de specifieke singleframe grille, grote luchtinlaten, LED-koplampen en de splitter. Andere kenmerkende details zijn de buitenspiegels in aluminium-look, de grote achterspoiler en de diffuser met vier geïntegreerde uitlaatpijpen.
Befaamd of berucht
De befaamde optielijst van Audi is ook deze keer weer goed gevuld. Standaard zijn sportstoelen, een multifunctioneel sportstuur, een centrale armsteun, automatische airconditioning en een bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay. De SQ2 heeft een basisprijs vanaf € 60.000, maar nadat je deze ietwat hebt aangekleed met opties ga je al snel omhoog. Die van ons was om precies te zijn € 78.768. En de opties die er bij zitten zijn lang niet zo extreem. De meest interessante uitgelicht:
– Pro Line Plus pakket: € 3.000
– Metallic lak: € 882
– Rode remklauwen: € 448
– SQ 2 exterieur pakket: € 2.500
– Lederen bekleding ‘Fijnappa’: € 1.900
– Achterklep automatisch bedienbaar: € 686
– Adaptive cruise control: € 574
– Decoratielijsten verlicht met ambiente pakket: € 351
En misschien nog wel de meest bijzondere: je tikt € 1.716 af aan extra BPM ivm de 19 inch lichtmetalen velgen. Want grotere velgen zijn zwaarder én hebben bredere banden nodig. En zouden dus meer CO2 uitstoten en dus belastender zijn voor het milieu.
Vergelijkende modellen
Natuurlijk kijken we ook altijd even bij de concurrentie, maar het viel niet mee om iets vergelijkbaars te vinden. Een BMW X2 M35i met 306 pk heb je voor € 73.000 voor je deur staan. Wat met zulke specs ook de moeite waard is om te overwegen. En de aangekondigde Mercedes-Benz GLA (381 pk) en de Volkswagen T-Rock R (300 pk) zijn op het moment van schrijven nog niet uit. Kortom, je hebt met een Audi SQ2 toch echt een unieke auto in in handen.
Verdict
Komen we gelijk bij het eindoordeel. We zijn stiekem best wel een beetje verliefd op de 2.0 TFSI motor van Audi. Ze weten er 300 pk uit te halen die je direct aan kan spreken. Zonder enige vertraging of wat dan ook. Vooral in de Dynamic stand is het feest. Je rechtervoet een halve milliseconde op het gaspedaal en de pleuris breekt uit.