Motor: V6 3.0 TFSI Quattro Tiptronic 8
Vermogen: 450 PK / 331 kW
0-100 km/h: 3,9 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Basisprijs: € 121.000
De versie waar wij in reden: € 171.000
Audi RS5 Sportback
We hebben inmiddels al heel wat RS modellen van Audi ‘versleten’. Of hebben de RS modellen van Audi ons versleten? Want iedere keer bij het teruggeven van de sleutels waren we bek af, zo hard en intens gaat het. Neem de RS3, de RS4 Avant en de reguliere RS5. Allemaal minimaal 400 paardenkrachten aan boord en om dat een beetje in toom te houden zonder je rijbewijs te verliezen is al een prestatie op zich. Deze keer was het de beurt aan de Audi RS5 Sportback.
Audi RS5 Sportback: Hoe rijdt het
Laten we voorop stellen: de Audi RS5 Sportback rijdt zoals iedere andere Audi. Het comfort en de fijne besturing is er altijd, dat is de basis. Je kunt je vriendin, vrienden of familie relaxed achterin laten instappen, zonder te hoeven vragen of iemand zich vrijwillig wil dubbelvouwen om via de voorportieren achterin te zitten. Zoals dat met een coupé het geval is.
Dynamic mode
Totdat je de auto door middel van een knopje op het stuur (een sterretje) in de Dynamic mode zet, dan gaat het beest los. De besturing wordt wat stijver en je gaat het lage grommende geluid uit de ovalen RS uitlaatdempers steeds beter horen. Je drukt het gaspedaal half in en je zit binnen enkele tellen op de bumper van je voorganger. Waanzinnig. Het geluid uit de uitlaten is op hoge toeren heerlijk schel en bij het loslaten van het gaspedaal zul je af en toe een roffel horen. En ook bij de RS5 Sportback kun je eenvoudig bochten nemen op snelheden die je met je eigen wagen niet eens op topsnelheid durft te rijden.
En dan besef je dat in een best wel bijzondere Audi zit. Eentje met een 3.0 liter V6 motor en maar liefst 450 PK, die in slechts 3,9 seconden op de 100 km/h zit. In een gezinsauto dus. Een topsnelheid van 250 km/h is verrassend snel gehaald.
Hard rijden, hard remmen
Zet in iedere willekeurige auto een 3 liter V6 motor met 450 PK en het zal sowieso rammend snel rechtdoor gaan. Maar in de RS5 Sportback ga je ook nog eens bijzonder snel de bochten door. En blijf je op de weg kleven. Door het Quattro systeem heb je extra veel grip wat bij een beetje regenachtige dag zoveel extra vertrouwen geeft. En bij hard rijden hoort hard remmen en dat doen de (prijzige) keramische remschijven voor je. Je staat er namelijk binnen enkele meters mee stil.
Spartaans interieur
De Audi RS5 Sportback is van binnen voorzien van alle luxe die je mag verwachten van een moderne auto uit 2019, maar hij is ook weer niet héél luxe uitgevoerd. Het interieur is fraai maar boven alles is het erg Spartaans. Het broodnodige zit er op en dat bevalt ons wel. Het navigatie heeft bijvoorbeeld een bescheiden formaat, niet al te groot. Het Audi MMI-systeem werkt, maar verder niet te veel poespas. Alles om gewicht te besparen en zo min mogelijk afleiding. Geen adaptive cruise control, geen dikke lederen stoelen met stoelmassage. Wat we eerder hebben gezien bij de eerder geteste RS modellen.
Opties ter waarde van een auto
Bij de Duitse merken zijn we altijd zo benieuwd naar de optie lijst. Want wil je een beetje een aangeklede Audi hebben moet je daar best vaak nog wat extra voor aan vinken. Zoals beschreven is de basisprijs van de RS5 Sportback € 121.000. Een fors bedrag waar je eigenlijk nog niet zo heel veel Audi RS5 voor hebt. Wil je een beetje in een aangeklede auto zitten dan is het raadzaam om de volgende opties aan te vinken:
- RS5 Comfortpakket: € 2400
- RS Dynamic Pakket € 8200
- Optiekpakket carbon: € 6300
- RS5 sport uitlaat met ovalen ronde eindstukken: € 1700
- Motorafdekking van carbon: € 701
Je leest het goed. Een carbon motorafdekking voor € 701. Want ook onder de motorkap moet het er allemaal fris en fruitig uit zien. Je doet er overigens alleen de monteur of ANWB een plezier mee, want hoe vaak hoef je nu onder de kap te kijken?
Als je de brullende V6 motor een keer helemaal zat bent (nauwelijks voor te stellen), wil je natuurlijk wel genieten van mooi geluid. En je Spotify playlist laat je niet door zomaar wat boxen galmen, dit zal een Bang & Olfusen 3D soundsystem moeten zijn. Kost je € 1600 extra.
De carbon decoratie lijsten hebben een meerprijs van € 1400 en de ‘fijnnappa’ lederen RS5 bekleding kosten je € 1200 extra. En het allerbelangrijkste van een auto: je veiligheid. Een head up display is mogelijk voor € 1400 en een handige achteruit rij camera heb je voor € 650 extra. Wil je je spiegelbehuizingen van carbon dan zul je hier voor € 1700 moeten aftikken. En de keramische remschijven laten je binnen no-time stiltaan? Kosten: € 9000. Het oog wil ook wat, want de gesmede 20 inch velgen zijn ook optioneel verkrijgbaar voor € 6000.
Vergelijkende modellen
Kijken we naar de concurrenten dan vinden we dat de eerder geteste BMW M550i aardig in de buurt komt. Met 462 PK en een basisprijs van € 129.000 redelijk vergelijkbaar. Tutti completti aangekleedt zit je met de Audi RS5 Sportback op € 179.000. Een Mercedes CLS AMG 53 zouden we ook als geduchte concurrent zien, die te koop is met een vanafprijs van € 120.000.
Verdict
Rauwdouwers met een ruime beurs opgelet. Je ziet niet vaak voertuigen voorbij komen waar je én in kan carpoolen én top rondetijden op een circuit neer kan plempen. Voor € 171.000 koop je een waanzinnige fraaie auto met zo ontzettend veel details aan het exterieur en het interieur. Liefhebbers smullen hiervan. En als je ‘m in het opvallende Nardo grijs neemt, zijn de mooie lijnen van de auto nóg beter te zien. Wil je wat minder opvallen, bestel ‘m dan in het zwart, net als wat bijna de rest van Nederland rijdt. Alleen de echte kenner zal zien dat het om een RS gaat. Wij zullen niets doorvertellen.