De toekomst voor veel automerken is onzeker. Vrijwel allemaal zetten ze in op elektrisch rijden, maar ieder merk heeft daarop een eigen visie. Audi laat zijn visie zien met verschillende concepten waaronder de AI: TRAIL. Een concept dat is gericht op de avonturiers onder de Audi rijders.
Audi AI: TRAIL een nieuwe generatie quattro
De Audi AI: TRAIL is onderdeel van een viertal visionaire concepten van Audi. Met deze visie op een elektrische terreinwagen, laat het merk zien wat zij voor ogen hebben. Het voertuig ziet er erg futuristisch uit met een helikopter-achtige vooruit. Deze sluit de bestuurder helemaal in, waardoor deze optimaal zicht heeft. Ook de zij-, achter- en bovenkant zijn zo veel mogelijk van glas gemaakt.
Next gen koplampen
Waar tegenwoordig alle auto’s de lampen aan de voorkant hebben heeft Audi deze bij de AI: TRAIL weggehaald. Deze worden vervangen door vijf rotorloze drones uitgerust met matrix LED-elementen. De drones creëren opwaartse druk op dezelfde manier als bladloze ventilatoren dit doen. Ze kunnen rondom de auto vliegen om zo de weg te verlichten. Ook kunnen ze door middel van camera’s een 360 graden beeld rondom de auto vormen. Dit beeld wordt dan weergegeven op het display van de bestuurder. De drones kunnen laden op de dakdrager en elkaar afwisselen, zodat je altijd voldoende verlichting hebt.
Autonoom rijden op level vier
Natuurlijk is deze auto in staat autonoom te rijden tot op een bepaald niveau. In de geval van de AI: TRAIL is dit level vier. Dit betekent dat de auto op snelwegen en gebieden in de binnenstad kan rijden zonder hulp van de bestuurder. De infrastructuur moet hiervoor dan wel geschikt zijn. Buiten geschikte gebieden is de auto gewoon te besturen met pedalen en een stuur. Dit wil je ook echt niet uit handen geven als je op uitdagend terrein rijdt!
Actieradius
Om actieradius is voor elektrische auto’s veel te doen, maar 400 tot 500 kilometer is een goede afstand. Dit haalt de AI: TRAIL wanneer de er op asfalt of eenvoudig terrein wordt gereden. Op ruw terrein moet de wagen 250 kilometer kunnen halen. De topsnelheid is wordt beperkt op 130 km/u om de actieradius zo hoog mogelijk te houden.
Quattro: 4×4 van Audi
Audi zou Audi niet zijn als er in deze terreinwagen geen quattro systeem zit. Ieder wiel heeft daarom een aparte elektromotor die samen een maximale koppel van 1.000 Nm produceren. Het totale vermogen is 320 kW wat omgerekend 436 pk bedraagt. Behoorlijk wat vermogen, wat meestal niet gebruikt zal worden. De auto rekent zelf uit hoeveel vermogen er per wiel nodig is. Dit scheelt energie en zorgt voor een lange actieradius. Doordat alle wielen een eigen motor hebben zijn differentiëlen niet nodig en wordt ook weer energie bespaard.
Veilig van gebaande paden
De Audi AI: TRAIL heeft een bodem vrijheid van 34 cm en dikke 22 inch wielen. Door een carrosserie van staal, aluminium en koolstofvezel is de koets erg stijf, wat ideaal is voor een off-roader. De combinatie van high-tech materialen zorgt dat de auto slechts 1.750 kilogram weegt. Met deze eigenschappen is de auto erg stabiel wanneer dit samen werkt met de verstelbare vering.
Het is nog een concept dus wanneer hij te koop is weten we niet, wat we wel weten is dat het net een ruimteschip is! Wij zouden hem graag testen!