Deze week is de nieuwe Audi RS6 Avant gepresenteerd door Audi Sport. Het is even geleden het laatste model van iedereens favoriete race wagon op de markt kwam, de RS6 C7. Niet gek dus dat de wereld hyped was om te zien waar Audi mee op de proppen zou komen. We kunnen vertellen: als ze iets doen, doen ze het goed. En dit is gooeeeeed!
Audi RS6 Avant
Al sinds jaar en dag is de RS6 de aanleiding van nekklachten. Er rijden er niet veel rond in Nederland, maar díe er rijden krijgen gegarandeerd veel duimpjes van medeweggebruikers. De RS6 heeft eigenlijk álles wat Nederlanders typeert. A, we houden van station wagons in ons land, want praktisch én mooi. B, hij ziet er niet overdreven uit, maar rijdt de meeste sportwagens helemaal de moeder.
Fast, fast, faster
Dat laatste, daar komt bij de nieuwe RS6 Avant verandering in. Hij is niet minder snel, integendeel. Met 600 pk en 800 Nm (100 meer dan de vorige) is hij juist een stuk sneller in z’n acceleratie! Pak je het meest uitgebreide pakket dan kan je ‘m doortrekken tot dik boven de 300 km/h. De 4.0 V8 bitturbo benzinemotor brengt je in 3,6 seconde op de 100 en in 12 op de 200 km/h. Dat is rete, rete-snel.
Waar komt dan wel verandering in? Check even de achterkant (en dat is toch wat we het meest gaan zien van deze auto). Over een bescheiden design kunnen we zeker niet meer spreken, daar zorgt die grove aluminium strip wel voor en de extra 8 centimeter die de RS6 C8 heeft ten opzichte van de reguliere A6. Een beetje jammer, wat ons betreft.
Mild hybrid
We gaan heel even door op wat er onder de motorkap van de RS6 Avant ligt. Thank the laaaawd, een benzinemotor dus. Velen waren bang dat Audi er een diesel in zou zetten, maar dit is gelukkig niet gebeurd. Audi heeft er zelfs een mild hybrid van weten te maken. Een 48V-lithium batterij die zichzelf oplaat bij deceleratie én bij ‘normaal’ rijgedrag gebruikt de motor maar twee cylinders in plaats van vier. Ga je boven de de 120 km/h, dan zakt de Audi RS6 Avant nog eens 1 centimeter (3 centimeter lager dan de A6) en trap je het gaspedaal goed in, dan schakelt hij moeiteloos over en wordt het volle vermogen ingezet.
Zoals we gewend zijn van Audi zijn er verschillende rijmodi, waaronder dynamic, dat volledig zelf in te stellen is. Op het stuur zit een RS-mode knop, waar twee voorinstellingen direct voor handen zijn. Het maakt dan eigenlijk niet heel veel meer uit wat er naast je bij het stoplicht staat, de voorkant van de nieuwe RS6 krijgen ze niet in z’n geheel te zien.
Rijden
Hoe hij verder rijdt blijft voor iedereen nog even gissen, maar we kunnen Audi er inmiddels wel op vertrouwen dat ze alles uit de kast hebben gehaald voor dit paradepaardje. Vorig jaar rond deze tijd testten we de Audi RS4 Avant en denken er nog steeds dagelijks aan. Oui, l’amour.
Ook de vorige RS6 viel alles behalve tegen, toen we ‘m meenamen de Noord-Italiaanse bergen in.
Looks
Waar we zeker wel al wat over kunnen zeggen is het uiterlijk. Op de voorportieren, de dakplaat en de kofferbak na is álles speciaal voor de RS6 ontwikkeld en niet van de A6 Avant overgenomen. Dit geldt overigens ook niet voor de koplampen, deze zijn namelijk van de RS7 afgeleid maar hebben een donkere achtergrond gekregen en een unieke animatie bij het starten van de auto.
Wat de nieuwe RS6 typeert zijn de aluminium details, zoals de eerdergenoemde strip op de kont, maar ook bijvoorbeeld in de luchtinlaat op de voorkant. Niet iets waar we fan van zijn. Overigens zijn ze ook in carbon of zwart te bestellen.
Verder zien we een hele sportieve Avant, met veel hinten naar zowel de moderne RS7 met z’n strakke lijnen, als de Quattro’s uit die old days.
Een leuk feitje over de RS6 C8 is dat dit model voor het eerst ook weer beschikbaar is in de Verenigde Staten. Toen de sedanversie van de RS6 verdween in Amerika, was direct ook de RS6 niet meer beschikbaar. Daar komt nu dus verandering in.
Audi verwacht begin 2020 de eerste modellen te gaan leveren.