Weet je, in principe moet je dingen gewoon altijd van twee kanten benaderen. De één zal toch altijd zus zeggen, terwijl de ander zo zegt. En als je dan geen eenduidige visie er op na laat, dan weet je dat je vanzelf een keer tegen de lamp loopt. Praten tegen de muur is ook maar zo zo. Dus wat ik dan altijd voorstel is het volgende: probeer er met een open visie in te gaan, zodat niet alleen een ander, maar ook jij later nog kan terugkijken met een positief gevoel. Snap je?
Communiceren als een baas
Kijk, soms kan je het één en het ander niet vlekkeloos over elkaar leggen, waardoor frictie ontstaat. Net als in communiceren. Het gaat schuren, waardoor je bepaalde zaken in een wat negatiever licht gaat zien. Dit zal resulteren in abstracte vorm van communicatie, waar niemand beter van wordt.
Hoe je dit wél constructief kan aanpakken, is door het gezamenlijk te finetunen. Koppel dingen terug naar elkaar en ga schematisch te werk. Zo weet je precies wie wat aanvliegt en werk je om de omstandigheden heen. Planmatig te werk gaan heet dat. In situaties als dit zullen dergelijke projecten direct naar een hoger niveau getild worden, zodat jij de lead kan nemen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Lifestyle
We parkeren even het idee dat dit alleen geldt op het gebied van communiceren, want je kan natuurlijk altijd uitvergroten. Zoom uit, en dan kan je direct te werk op lifestyle-gebied. Een collegaatje zei laatst tegen me: “Je kan koffiedik kijken, maar je kan er ook gewoon van te voren een lepeltje in doen, goed roeren en opzuipen.”
En zo is het precies. De wereld draait niet om het een of ander, maar om jou! Zorg dat je het centrale punt van jezelf bent, zonder anderen te laten geloven dat jij verwacht dat anderen denken dat de wereld om jou draait. Land het al een beetje?
Out of the box
Het is natuurlijk zaak dat we niet in hokjes gaan denken. De klok tikt nou eenmaal, zo simpel is het. Probeer daarom altijd nét dat stapje verder te zetten. Je kunt immers scoren, maar als een ander er ééntje meer maakt, heb je verloren. Laat niets aan het toeval over. Til het niet over je vakantie, maar pak dingen aan. Zet KPI’s om in uitdagingen en onthoud: gedwongen creativiteit bestaat, maar is geen feit. Kies er daarom altijd voor om buiten de lijntjes te kleuren.
En het belangrijkst: concretiseer!