Het Amerikaanse merk Nike heeft een social media campagne gelanceerd waarin ze de Amerikanen willen oproepen actie te ondernemen tegen racisme. In de video maken ze gebruik van de iconische slogan: ‘Just Do It’, maar dan op een vernieuwde manier: ‘For once, Don’t Do It’.
Nike zet racistische protesten om in social media campagne
De directe aanleiding van de video is de dood van de Amerikaan George Floyd. Hij overleed nadat een politieman hem minutenlang tegen de grond hield. En met zijn knie de keel van Floyd dichtkneep. De dood van deze burger heeft vele reacties opgewekt door heel de Verenigde Staten. Ook van vele beroemdheden lieten hun stem al horen. De Black Lives Matter-beweging wekt inmiddels ook reacties op in Nederland. Zo was er afgelopen maandag een protest op de Dam in Amsterdam.
CEO aan het woord
CEO John Donahoe laat in een e-mail weten aan zijn werknemers dat ze het onrecht niet kunnen oplossen, maar dat ze wel hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het verspreiden van een boodschap. Want George Floyd was niet de eerste Amerikaan die overleed aan racistische acties. Ook Ahmaud Arbery, Christian Cooper en Breonna Taylor werden gedood in de afgelopen jaren. Donahoe sluit af met de woorden: “Until We All Win. And we will never ever quit until that becomes a reality“.
Het rivaliserende bedrijf Adidas sluit zich aan bij het statement van Nike. Adidas heeft het bericht van Nike geretweet en er zijn eigen woorden aan toegevoegd: “Together is how we move forward. Together is how we make change“.
Together is how we move forward.
Together is how we make change. https://t.co/U1nmvMhxB2— adidas (@adidas) May 30, 2020