De echte Alfisti baalt. Want helaas zien we steeds minder Alfa Romeo’s rijden op de Nederlandse wegen.
Als we er dan één zien, kijken we ‘m met weemoed na. Tussen al het plug-in hybride en volledig EV-geweld besloten we op pad te gaan met een volwaardige benzine SUV: de Alfa Romeo Stelvio Veloce.
Alfa Romeo Stelvio Veloce: een echte Italiaan
Een gespierd lichaam in een strak gesneden Italiaans maatpak. De Alfa Romeo Stelvio is een waanzinnig mooie verschijning – een echte Italiaan, dus. We kregen de auto mee in de kleur Grigio Vesuvio, wat wij dan weer vertalen als vuilnisbakkengrijs. En laat dat nou nét de allermooiste kleur zijn voor een auto. Want exact in deze tint kun je het allerbeste de contouren van de auto bekijken.
Charismatisch
Met zijn 4,6 meter is de Italiaan best wel lang, al oogt hij vrij compact. Concurrenten als de Audi Q3 en de BMW X3 hebben ongeveer dezelfde afmetingen, maar hebben bij lange na niet dezelfde charismatische looks. De Stelvio loopt al weer mee sinds 2016 en heeft sindsdien best wel wat kleine updates gehad. Maar de mooiste vernieuwing: de koplampen. Door de drie lampen in elke unit krijgt-ie een BMW-achtige uitstraling. In het Alfa Romeo-woordenboek vinden we de omschrijving Full LED Adaptive Matrix. Dit zijn drie modules die niet alleen zorgen voor verlichting die zo helder is als daglicht, maar vormen ook een dynamische richtingaanwijzer.
Interieur on point
Goed, het infotainmentsysteem is wat klein en verouderd, maar wat blijft het een feest om in een Alfa plaats te nemen. Neem alleen al de startstopknop op het stuur. Hoe praktisch én gestileerd wil je het hebben? De cockpit zit sowieso een paar graden naar je toegedraaid, waardoor je het gevoel hebt dat het allemaal om jou, de bestuurder, draait. De stoelen omarmen je als een zetel en het toetsensysteem voelt heerlijk ouderwets aan. Het infotainmentsysteem is in vergelijking met concurrenten echt wat aan de kleine kant, maar met Apple Carplay ingeschakeld ben je al heel snel tevreden.
DNA
Eenmaal de motor gestart heb je drie opties om het karakter van de motor te bepalen. De D, N en de A, die staan voor Dynamic, Natural en Advanced Effiency. We waren voornamelijk te vinden in standje Dynamic, waardoor de motor net iets langer in zijn toeren blijft hangen. Maar ook het gegrom bij het starten is een reden om deze stand te selecteren. Eenmaal gestart heb je een forse 280 pk tot je beschikking, die door het All Wheel Drive-systeem zorgt voor optimale tractie. En ja, dan is het écht genieten. Met 1755 kg is het absoluut geen lichtgewicht, maar door de combinatie van vermogen en wegligging maakt het de Stelvio een heerlijke lichtvoetig-rijwonder.
Verdict
Kies je voor Stelvio Veloce, dan ga je voor de originaliteitsprijs. We hebben er zelfs zo erg van genoten dat we naar het noorden van Italie gereden zijn, om daar ook nog eens te genieten van een vakantie. Om vervolgens overal wel wat complimenten te krijgen in het onverstaanbaar Italiaans. Met een vanafprijs van €84.500 niet de allergoedkoopste SUV, maar wel een SUV waar je veel plezier in zult beleven.
Motorisering: Benzine, 2.0 // 4 cilinder
Aandrijving: All wheel drive // Automaat
Vermogen: 280 PK
Topsnelheid: 230 km/h (volgens het boekje, 240 km/h in praktijk)
0- 100 km/h: 5,7 seconden
Gewicht: 1755 kg
Vanafprijs: € 84.500