Alfa Romeo Giulia QV: Mean Green Machine

CREDITS: Jereau van den Heuvel | J-ro Media

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is het absolute topmodel van Alfa Romeo, een auto waar petrolheads al bij het horen van de naam van gaan watertanden. Want over het algemeen vindt iedereen de ‘normale’ Giulia al een mooie auto als die de hoek om komt.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – niet veranderen, gewoon verbeteren

De QV komt echter net even met iets meer furore de hoek om. Wij mochten met deze 520 pk sterke raket op pad. Wat maakt deze Italiaanse furie zo speciaal? We hebben het allemaal voor je getest, en dat met een grote grijns op ons gezicht.

Alfa Romeo Gulia QV

Temperamentvolle Italiaan

De Giulia heeft net als vele andere bestaande modellen in 2024 een update gekregen, niet mega, maar wel merkbaar. Gevalletje iPhone 15 naar 16. Wat is er dan geüpdatet? De neus is net even wat anders, met een aangepaste bumper en nieuwe koplampen. Het infotainmentsysteem heeft een kleine stap vooruit genomen (hierover later meer) en het onderstel is iets strakker afgesteld. Daarnaast is de motor met 10 pk extra ook nog een klein beetje gekieteld.

De Giulia Quadrifoglio heeft een uitstraling die je doet denken aan een temperamentvolle Italiaan (doet het typische Italiaanse handgebaar), klaar om een paar man aan te spreken of een corrigerende tik uit te delen. De voorkant is laag en agressief, met een gestroomlijnde bumper en een grille die schreeuwt: ‘Kom maar op!’ Plus: de 2,9-liter V6-motor met 520 pk zorgt ervoor dat deze Giulia niet zomaar een showpony is, maar een ware krachtpatser. Daarmee schiet hij in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat voel je. Want vertrekken doet hij zeker, en laten we eerlijk zijn, dat moet ook wel met een Ferrari-motorblok. Jazeker, deze 2.9-liter V6 is eigenlijk een Ferrari V8 waarvan Alfa eigenhandig 2 cilinders heeft afgezaagd.

De grote verrassing zit ‘m in hoe rauw en puur deze auto aanvoelt. Alfa heeft niet gekozen voor overdreven digitale snufjes, maar voor een rijervaring waar je kippenvel van krijgt. Het is strak, het klopt en het heeft emotie. Uiteraard moeten we voldoen aan alle milieueisen, maar zodra je de uitlaat boven de 3000 toeren laat komen of in de “D” van “Dynamica” zet, komt de emotie van deze temperamentvolle Italiaan echt tot uiting. Is hij dan modern en technisch helemaal van deze tijd? Nee, dat niet. Maar dat hoeft bij de Giulia ook niet, want zo is deze auto nu eenmaal. Typisch Italiaans, en we houden ervan.

Alfa Romeo Gulia QV

Niet gemaakt om rustig aan te doen

Een van de eerste dingen die je merkt als je instapt, is dat de Giulia Quadrifoglio niet gemaakt is om rustig aan te doen. Deze auto vraagt om snelheid, adrenaline en bochten. De V6 brult als een woeste leeuw wanneer je hem start en verandert in een rauwe tenor zodra je het gaspedaal intrapt. Het geluid alleen al zorgt ervoor dat je weet dat je in iets speciaals zit. Zo kwamen we ’s avonds een keer thuis aanrijden en kwamen de buurman en een aantal vrienden naar buiten om te kijken wat er nu weer de straat in kwam rijden. Incognito blijven zit er namelijk niet meer bij.

De Giulia heeft een handvol rijmodi, maar eerlijk gezegd maakt dat niet uit; je wilt altijd in de sportiefste stand rijden. Allereerst omdat het nieuwe TFT-scherm dan van retrotellers naar een sportteller verandert, ‘Race’ groot in beeld komt te staan en traction control uit gaat. Het stuurgevoel is scherp, de vering hard en de rijbeleving ongeëvenaard. De Quadrifoglio sleept je mee in elke bocht en smeekt om nog wat extra gas bij het uitkomen. Dat maakt deze Alfa absoluut niet geschikt voor iedereen. Ben je gewend aan een comfortabele cruiser zoals de BMW M4, die we binnenkort aan jullie zullen presenteren? Dan moet je even schakelen, want de Quadrifoglio biedt geen ‘gladgestreken’ rit. Dit is een auto met karakter, eentje die je constant uitdaagt zonder waarschuwing.

Alfa Romeo Giulia QV, <strong>Alfa Romeo Giulia QV:</strong> Mean Green Machine

Infotainment

Het infotainmentsysteem van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio voelt misschien wat verouderd aan. Gelukkig is er nu wel Apple CarPlay, maar het kan zich absoluut nog niet meten met de systemen van BMW of Audi. Dat is precies een van de punten waar de Giulia nog wat stappen kan maken. Ook de achteruitrijcamera kan wel een update gebruiken – een scherpere weergave zou geen overbodige luxe zijn. Het lijkt nu namelijk op een 420p-camera die uit een Nokia komt. Het TFT-scherm waar voorheen de tellers stonden, is al een hele stap vooruit, maar ook hier missen we af en toe wat gebruiksvriendelijke features.

Nu denken we tegelijkertijd: ‘Een achteruitrijcamera die niet helemaal meekomt, is dat echt zo’n probleem?’ Nou, het is geen dealbreaker, maar voor een auto van 1,5 ton verwacht je toch dat alle technologie even soepel en modern aanvoelt. De Giulia QV is op zoveel vlakken een beest van een auto, maar op dit gebied mag hij nog wel wat moderner worden.

Simpel gezegd zou de elegantie van het uiterlijk ook naar binnen mogen doortrekken. Dat geldt overigens ook voor een deel van de afwerking binnenin de Giulia. De QV mag dan wel rauw zijn, maar we zouden op sommige punten graag een iets chiquere afwerking zien. Waar we wél helemaal wild van worden, in positieve zin, zijn de Sparco-kuipstoelen met carbonafwerking aan de achterzijde. Wat een meesterwerken zijn dat zeg. In de volksmond ook wel car porn genoemd. Wild en bruut met perfect comfort en de ideale pasvorm. De gigantische schakelflippers zijn ook geweldig. Het is altijd een discussie: moeten ze meedraaien of gefixeerd zijn? Groot of klein? Alfa lapt alle regels aan zijn laars en heeft deze ‘kano’s’ erlangs geschroefd. En als je het ons vraagt? Topkeuze.

Alfa Romeo Giulia QV, <strong>Alfa Romeo Giulia QV:</strong> Mean Green Machine

Een (positieve) schreeuw om aand

Laten we het even over die knalgroene kleur hebben, want: zwart, wit of grijs is (soms) gewoon saai. Alfa Romeo heeft deze Giulia in een opvallend groen gestoken dat bijna schreeuwt om aandacht. De Giulia QV zie je namelijk maar in een paar kleuren, en twee daarvan zijn felrood en deze Verde Montreal-kleur. En het werkt. Overal waar je rijdt, trekken mensen een gezicht waaruit blijkt dat ze het een gave kleur vinden. De zwarte wielen en de subtiele carbondetails geven hem een extra sportieve look, waardoor zelfs mensen die geen autokenners zijn, zich afvragen of dit wel een normale Alfa is. Bij het zien van de immense diffuser en de eveneens bijzondere uitlaat in vuurpeloton-opstelling is het namelijk al snel duidelijk. De kleur heeft ook twee kanten, eigenlijk net als de Giulia QV zelf: in de normale modus chique en elegant, maar in de zon flitsend en bruut.

Alfa Romeo Giulia QV, <strong>Alfa Romeo Giulia QV:</strong> Mean Green Machine

Oldskool-karakter

Hoewel de technologie misschien niet zo geavanceerd is als bij sommige andere sportwagens, zoals we eerder aangaven, is de Giulia een auto met enorm veel karakter. En dat is precies wat de charme van deze Alfa Romeo uitmaakt. Geen digitale computer waar je alles kunt instellen, maar rauw. Opletten met de rechtervoet, anders gaat-ie dwars. Heel dwars, en zijn de banden zo op. Geen nep-geluid via de speakers, maar gewoon pure V6-tunes boven de 3000 toeren. Het is een ervaring die je doet vergeten dat er geen hippe gadgets in de auto hoeven te zitten, maar een auto die gemaakt is om in te rijden.

Alfa Romeo Gulia QV

Verdict: karakter boven perfectie

Laat dat nou ook precies het doel van deze Quadrifoglio zijn. Deze auto draait niet om perfectie, maar om karakter, emotie en puur rijplezier. Hij heeft een rauwe kant, vraagt om aandacht en laat je hart sneller kloppen. Als je op zoek bent naar een sportieve auto met een unieke persoonlijkheid, dan is de Giulia Quadrifoglio jouw Italiaanse droom op wielen. Dit is daarmee ook echt een auto voor de (Alfa-)liefhebber. Dus als je ’s ochtends naar je werk rijdt, vraag je jezelf niet af waarom je dit beest hebt gekozen: je glimlacht simpelweg elke keer als je het gas intrapt. Dat, dát is waar het om draait. Want laten we eerlijk zijn, voor het geld dat deze Giulia kost, hebben wij nog geen vergelijkbare kunnen vinden met dezelfde prestaties. Well done, Alfa. Ciao tutti!

Specs:
Aandrijflijn: 2,9 L Twin-Turbo V6
Vermogen: 520 pk
0-100 km/h: 3,9 seconden
Topsnelheid: 308km/h
Gewicht: 1635 kg
Vanafprijs: €145.400

Alfa Romeo Giulia QV, <strong>Alfa Romeo Giulia QV:</strong> Mean Green Machine

LEES OOK
Supreme x TNF met Raymond Pettibon
Supreme x TNF met Raymond Pettibon
Daar zijn ze weer: Supreme en TNF zijn weer samen de keuken ingedoken. Want zoals ze dat zo mooi zeggen: ‘They’re cooking.’ Voor de nieuwe fall-collection hebben…