Ooh men. Wat verlangen we terug naar de jaren ’60. En in het specifiek naar ’67. Er kwam voor het eerst een tv-programma in kleur, The Monkees lieten iedereen weer ‘geloven’ met I’m a Believer en in Italië… Tja, in Italië…
De iconsiche Alfa Romeo 33 Stradale maakt snoeiharde comeback
Daar kwam de 33 Stradale van Alfa Romeo aan het licht. Eén van de meest iconische, én mooiste, auto’s ooit gebouwd. Nu, zo’n 56 jaar later, is het tijd voor een terugkeer, maar wel met een dikke knipoog naar de toekomst. Want naast dat er versie komt met een dikke 3,0-liter V6 twinturbo, komt er ook een volledig elektrische versie met omgerekend 750 pk. Mozzafiato.
Doordat er een benzineversie én een elektrisch beestje komt, is de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale de schakelbak tussen toen en nu. De Italiaanse geschiedenis wordt in ere gehouden, ook qua designelementen, maar de elektrische toekomst wordt ook toegejuicht.
33 stuks
Goed, komt deze tweezits-coupé dan in elke showroom van de Alfa Romeo-dealer? No. Zoals wel vaker met ultradikke modellen wordt er qua oplage het nummer uit de naam gebruikt. Zo ook bij deze Italiaanse jongen. De 33 stuks, die inmiddels ook allemaal al verkocht zijn…, zijn stuk voor stuk voor met de hand gebouwd door Carrozzeria Touring Superleggera.
De ‘old school-versie’ (lees: met de benzinemotor) krijgt door de 3,0-liter V6 twinturbo een vermogen van 620 pk en heeft een topsnelheid van 333 km/h. Met een volledig elektrische aandrijving heb je 750 pk tot je beschikking, een topsnelheid van 310 km/h en toch een actieradius van 450 km. Beide modellen gaan onder de 3,0 seconden van 0 naar 100 km/h.
Bottega
Het maatwerk van Alfa Romeo is tot in de puntjes uitgevoerd voor de klanten. Vanaf het begin af aan worden de kopers meegenomen in het proces door het team dat gaat bij de naam Bottega. Zo wordt er een Alfa Romeo 33 Stradale gecreëerd die in elk detail in uniek is. Bijvoorbeeld doordat het chassisnummer persoonlijk te ‘ondertekenen’ is.
Met de wedergeboorte van Alfa Romeo 33 Stradale laten de Italianen hun geschiedenisboeken én trendrapporten zien. Met deze jongen wordt duidelijk wat het merk nú en in de toekomst kan qua design, maar ook performance.