- 450 pk / 331 kW
- 530 Nm
- 0-100 km/h: 3,7 sec.
- Topsnelheid: 306 km/h
- Vanafprijs: € 172.500
- De versie die wij reden: € 214.230
De Porsche 911 is natuurlijk dé jongensdroom van iedere man. Met de paplepel ingegoten leer je dat een sportauto een Porsche is. En als je dan de nieuwste 911 Carrera S Cabriolet even goed aan de tand mag voelen, dan voel je je als een kind in de snoepwinkel. Na eerder de Carrera T, Panamera en de Cayman gereden te hebben, waren we erg benieuwd hoe the real deal ons bevalt.
911 Carrera S Cabriolet
Een Porsche 911 koop je niet zomaar. Er komen nogal wat keuzes bij kijken. Automaat, cabriolet, S, 4S, Turbo, Targa, GTS of misschien wel alles-in-een. Wij reden deze keer zeker niet de ‘minste’, namelijk de de Porsche 911 Carrera S Cabriolet. De zescilinder boxermotor brengt maar liefst 450 pk en 530 Nm op de achterwielen. Binnen 3,7 seconden ben je van 0 naar 100 km/h en trek je hem nog even door naar de 200 km/h, dan doe je er 12,8 seconden over. Dat hij hard kan, zal je waarschijnlijk niet verbazen. Gelukkig kan hij dankzij de flinke remschijven ook zo weer van hard naar 0 km/h. En dankzij allerlei vernuftige snufjes heb je op geen enkel moment het idee dat je deze 911 Carrera S Cabriolet niet onder controle hebt. If everything seems under control, you’re not going fast enough bestaat bij deze machine niet. Het is Porsche namelijk zó goed gelukt, dat deze 911 een verlengde van jezelf wordt.
Het 911 concept
Op 12 september 1963 zag voor het eerst de 911 (negen-elf) het daglicht. De 911 heette in eerste instantie de 901, maar aangezien Peugeot alle rechten had op driecijferige autonummers, met een 0 in het midden is het 911 geworden. Klinkt ook veel beter, want anders noemden we hem nu een negen-nul-een of negenhonderd-een. De negen-elf is ontworpen als een compromisloze sportwagen die ook perfect voor dagelijks gebruik is. Sinds 1982 is er ook een cabriolet variant van de negen-elf. En nu we al ruim vijftig jaar na de geboorte van de eerste 911 zijn, zie je de iconische looks nog steeds terug. Porsche noemt de 911 zelf een timeless machine. Elke keer geperfectioneerd, met een hang naar het verleden en een blik op de toekomst. En met het verleden in gedachten, zijn wij erg benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.
Timeless Machine
Al bij het zien van de Porsche 911 Carrera S Cabriolet, weet je dat het serieus is. Als een stuk kunst staat de 911 Carrera S Cabriolet te wachten om bewonderd te worden. Het iconische lijnenspel, met ronde koplampen en vlakke voorklep geleiden lucht en ogen naar de achterkant. Waar je ogen nog meer getrakteerd worden met het hart van de auto. En dan de uitklapbare spoiler, het achterlicht over de volledige breedte en de kanonnen van uitlaten. En dan hebben we de auto nog niet eens gestart.
Interior porn
Bij de techniek en het design zoals de 911 Carrera S Cabriolet, hoort een prachtig interieur. De negen-elf is volledig gericht op de bestuurder. Strakke lijnen, simpele bedieningselementen en heldere interieurelementen maken de 911 Carrera S Cabriolet een feest om in te rijden. Het multifunctionele sportstuur zorgt ervoor dat je nooit handen te kort komt en stuurt zó lekker. Door het stuur heen zie je direct de snelheidsmeter en toerenteller. Daarnaast heb je nog twee schermen met alle benodigde informatie, van navigatie en verbruik tot een g-force meter. Helaas zitten de buitenste schermen wel net iets te ver naar buiten, waardoor je ze niet altijd even goed kan zien. Gelukkig hoef je ook niet elke keer te zien naar welk nummer je aan het luisteren bent. Alle extra’s zijn zichtbaar op een bijna 11 inch groot infotainment systeem, uiteraard met touchscreen.
Cabriolet
Porsche heeft voor de nieuwe 911 Carrera S Cabriolet ook een nieuw cabriolet-dak ontwikkeld. Dit betekent onder andere dat je van coupé naar cabriolet en andersom in 12 seconden bent. En het dak mag eraf (of erop) tot 50 km/h. Rij je heerlijk cabrio, dan kan je een goed weggewerkt windscherm opklappen binnen 2 seconden en tot 120 km/h. Zo heb je bijna het gevoel alsof je niet cabrio rijdt, terwijl het dak open is. Het beste van twee werelden dus. En als het dak dan toch dicht is, hoor je bijna geen extra wind ten opzichte van een coupé. Daarnaast speelt veiligheid van een cabrio bij de 911 Carrera S Cabriolet een grotere rol. Mocht je met de 911 Carrera S Cabriolet over de kop slaan, dan schiet er aluminium constructie omhoog.
Get ready for the launch
De Porsche 911 Carrera S Cabriolet heeft uiteraard weer verschillende rijmodi. In Sport+ ben je uiteraard het meest hardcore aan het rijden en schiet je het snelste naar de 100 of 200 km/h. Toch is deze 911 Carrera S Cabriolet ook heel relaxt als daily-drive. Je kan er misschien niet al je boodschappen in kwijt, maar als hij de schokbrekers en rijstand op normaal zet, is de 911 een heel relaxte auto om in te rijden. Zo relaxt, dat je bijna niet doorhebt dat je in zo’n brute machine rijdt. En mocht het echt pijpenstelen regenen, dan zet je hem lekker op standje ‘rain’. De 911 wordt dan zo aangepast, dat je wel heel lomp moet zijn, wil de auto uitbreken. Je kan zelfs je oma meenemen en vol het gas indrukken in een natte bocht, want de wagen corrigeert je verbazingwekkend goed.
Verdict
De Porsche 911 is dé droom van elke man. Iemand die zegt dat een Porsche de Volkswagen onder de sportauto’s is, heeft nog nooit in een Porsche 911 Carrera S Cabriolet gezeten. Het is een boel geld, maar je krijgt er zoveel auto, veiligheid en plezier voor terug. Elke keer als je de 911 ziet krijg je de glimlach van oor tot oor. En die blijft als je de auto start en de ferme brul hoort, lekker aan het rijden bent en als je hem nog even nakijkt nadat je hem hebt geparkeerd. De €214.230 voor de versie die wij reden, is veel geld. Liever iets minder, ga dan voor de Porsche 911 Carrera met een vanafprijs van ruim €141k. Super hardcore ga je in de 911 Speedster, 911 Carrera 4S of de 911 Carrera 4 GTS Cabriolet of Targa.